dissabte, 28 de febrer del 2015

LA NECESSITAT DE LES COMPETÈNCIES BÀSIQUES DE 4t d'ESO

Han passat uns quants dies des que es van fer les competències bàsiques de 4t, i alguns alumnes d’aquest nivell han volgut fer les seves reflexions sobre la necessitat o no d’aquestes proves.

Els dies 10 i 11 de febrer, els alumnes de 4t d’ESO vam fer les proves de competències bàsiques. Aquestes proves avaluen el teu nivell en les assignatures de Llengua Catalana, Castellana, Anglesa i Matemàtiques. La nota que traguem serà comparada amb la mitjana del teu centre i la mitjana de Catalunya. A les proves de llengües s’avalua la comprensió lectora, l’expressió escrita i en alguns casos hi ha una mica de gramàtica i recursos literaris. En el cas de les matemàtiques, s’avalua la capacitat de resoldre i entendre problemes, el raonament matemàtic i també inclou algunes operacions bàsiques.

Nosaltres estem clarament dividits. D’una banda, alguns pensem que les competències bàsiques són innecessàries ja que el tipus de preguntes que et fan són molt senzilles, les lingüístiques consten d’una comprensió lectora amb preguntes bastant simples que et fan llegir més d’un cop el text però que no serveixen per determinar el teu nivell. Un altre problema de les competències és que gasten molt de paper per fer uns exercicis que no valen gens la pena. També creiem que no reflecteixen el teu rendiment acadèmic ni el teu nivell intel·lectual ja que fent una comprensió lectora no es poden avaluar els teus coneixements. Però no només les competències lingüístiques són fàcils, la de matemàtiques també té un nivell relativament baix.


Tot i així, d’altra banda, s'ha de reconèixer que van bé per veure el nivell del centre i de cada alumne encara que sigui aproximat, comparant-lo amb tot Catalunya. També són importants perquè els nostres pares sàpiguen el nostre nivell i perquè les nostres famílies i nosaltres mateixos sapiguem que estem preparats per fer batxillerat o no.

En resum, creiem que és important i necessari fer les competències bàsiques, però també creiem que caldria ajustar-les una mica més.

Aleix Comino, Amèlia Fortià i Iris Revés
Alumnes de 4t d’ESO