Dins la Setmana de les Llengües, Carme Junyent,
lingüista catalana i professora
titular de Lingüística General a la Universitat de Barcelona, va
venir el passat dijous 19 de febrer a l’institut a fer una xerrada a tots els
grups de Batxillerat. El tema? El multilingüisme.
Nosaltres
normalment només coneixem el cas de les llengües que tenim més a prop, com el
català, però Carme Junyent ens va apropar a les 5.000 llengües que es parlen al
món. Tot i això, només n’hi ha a prop d’un 10% que tenen el futur assegurat (la
majoria asiàtiques i africanes), un 40% que tenen símptomes que les coses van
malament (com seria el cas del català) i un altre 40% que ja no es transmeten,
i que al llarg del segle XXI podrien morir.
Segons
Carme Junyent, el monolingüisme és un dels principals factors que contribueixen
a la mort de les llengües, i defensa que no és tan important compartir un codi
com tenir una cosa per dir.
En una
societat monolingüe, aquesta llengua és més vulnerable quan arriba una llengua
estrangera (el monolingüisme ens fa més febles en el procés d’homogeneïtzació),
en canvi, les societats multilingües resisteixen millor, fins acabar acceptant
aquesta nova llengua. En el cas concret de Catalunya, ens trobaríem en el grup
de societat multilingües perquè s’hi parlen unes 300 llengües!
Tot i
això, una societat bilingüe és molt difícil, ja que una llengua sempre s’acaba
sobreposant a una altra. Tenint en compte aquest fet, una llengua només té un
futur assegurat quan és transmesa de pares a fills i té un estat que la
recolza.
Carme
Junyent també ens va parlar sobre l’escola multilingüe imaginària, on els
alumnes parlen diferents llengües i no se senten amenaçats per la que parlen.
Què és
millor doncs? Hauríem d’intentar conviure sense renunciar a la diversitat, ja
que aquesta enriqueix la nostra cultura. Per exemple, Carme Junyent creu que
l’anglès és una llengua que s’ha de saber però no s’ha d’utilitzar, ja que sinó
deixes d’aprendre’n i utilitzar-ne moltes d’altres (com és el cas dels Erasmus).
Cada cop optem més per aquestes llengües dominants, per això Carme Junyent
també organitzar el concurs “Autobiografies Lingüístiques” per tal de fer aflorar coneixements diversos respecte
altres llengües.
En
resum, la xerrada de Carme Junyent ens va permetre tractar el multilingüisme en
tots els seus àmbits, plantejant-nos preguntes noves per molts de nosaltres.
Arlet Pi Jaumà
1r A de Batxillerat