dilluns, 23 de febrer del 2015

CONFERÈNCIA DE LA DOCTORA CARME JUNYENT

Dins la Setmana de les Llengües, Carme Junyent, lingüista catalana i professora titular de Lingüística General a la Universitat de Barcelona, va venir el passat dijous 19 de febrer a l’institut a fer una xerrada a tots els grups de Batxillerat. El tema? El multilingüisme.

Nosaltres normalment només coneixem el cas de les llengües que tenim més a prop, com el català, però Carme Junyent ens va apropar a les 5.000 llengües que es parlen al món. Tot i això, només n’hi ha a prop d’un 10% que tenen el futur assegurat (la majoria asiàtiques i africanes), un 40% que tenen símptomes que les coses van malament (com seria el cas del català) i un altre 40% que ja no es transmeten, i que al llarg del segle XXI podrien morir.

Segons Carme Junyent, el monolingüisme és un dels principals factors que contribueixen a la mort de les llengües, i defensa que no és tan important compartir un codi com tenir una cosa per dir.

En una societat monolingüe, aquesta llengua és més vulnerable quan arriba una llengua estrangera (el monolingüisme ens fa més febles en el procés d’homogeneïtzació), en canvi, les societats multilingües resisteixen millor, fins acabar acceptant aquesta nova llengua. En el cas concret de Catalunya, ens trobaríem en el grup de societat multilingües perquè s’hi parlen unes 300 llengües!

Tot i això, una societat bilingüe és molt difícil, ja que una llengua sempre s’acaba sobreposant a una altra. Tenint en compte aquest fet, una llengua només té un futur assegurat quan és transmesa de pares a fills i té un estat que la recolza.

Carme Junyent també ens va parlar sobre l’escola multilingüe imaginària, on els alumnes parlen diferents llengües i no se senten amenaçats per la que parlen.

Què és millor doncs? Hauríem d’intentar conviure sense renunciar a la diversitat, ja que aquesta enriqueix la nostra cultura. Per exemple, Carme Junyent creu que l’anglès és una llengua que s’ha de saber però no s’ha d’utilitzar, ja que sinó deixes d’aprendre’n i utilitzar-ne moltes d’altres (com és el cas dels Erasmus). Cada cop optem més per aquestes llengües dominants, per això Carme Junyent també organitzar el concurs “Autobiografies Lingüístiques” per tal  de fer aflorar coneixements diversos respecte altres llengües.

En resum, la xerrada de Carme Junyent ens va permetre tractar el multilingüisme en tots els seus àmbits, plantejant-nos preguntes noves per molts de nosaltres.

Arlet Pi Jaumà
1r A de Batxillerat