En diverses ocasions us hem parlat d’aquest projecte en el qual participa l’INS
Jaume Vicens Vives, concretament a través de l’alumnat de 2n d’ESO. Doncs bé,
els últims dies han tingut lloc algunes de les seves activitats més visibles
amb les trobades que s’han fet amb els altres centres de la província que hi
participen, el de Castelló d’Empúries i el de Besalú.
Cal destacar la gran feina dels nostres estudiants fent de guies dels
alumnes dels altres instituts, explicant-los tot el que havien après mentre
feien una visita per la nostra ciutat.
Tot plegat ho comenta l’Arnau Lleixà,
alumne de 2n d’ESO, en el text següent.
El projecte Benjamín de Sefarad: UN ÈXIT
Ja fa set mesos que el projecte
pilot Benjamín de Sefarad va començar. Durant aquests set mesos de treball, els
diferents grups de segon d'ESO hi hem desenvolupat treballs molt diversos:
vídeos d’un barri jueu, aplicacions mòbils, diaris personals o presentacions
meravelloses.
El projecte consistia en fer una
recerca d'informació sobre la cultura i el patrimoni jueu i fer-ne una presentació,
de la manera que es volgués, per tal d’exposar aquest treball a dos altres
instituts de ciutats amb més patrimoni jueu: Besalú i Castelló d'Empúries.
El nostre gran dia, el dia que
havíem de rebre la visita dels nostres companys d’aquests dos municipis de la província, va ser el 14 d’abril.
Durant el dia es van dur a terme dues activitats: una visita guiada i una
presentació dels treballs més representatius del projecte.
Així, de bon dematí, vam començar
a rebre els nostres “convidats”, però només els de Besalú, perquè els de
Castelló van tenir un problema amb l’autobús. La visita guiada va ser tot un
èxit. Els alumnes i professors benvinguts van quedar sorpresos de la feina que
s'havia fet. Fins i tot, els nostres professors del mateix Jaume Vicens Vives
no s'esperaven que tot anés tan bé!
A mig matí, ja a l’institut i,
per fi, amb els nostres companys de Castelló, tots els participants del
projecte ens van reunir al pati per esmorzar i, seguidament, vam anar al teatre
per fer l’acte final. En aquest s'hi van presentar vídeos, power points,
documents, prezis, diaris i aplicacions per a mòbils.
L'esmorzar es va fer al pati del Vives |
Per amenitzar-ho tot, l'acte es
va tancar amb tres peces de música. Dos d'elles van ser cantades en cor i
acompanyades per la flauta travessera, el violí i el fagot. I l'altre va ser
interpretada per tres noies i acompanyada per la flauta travessera i el piano.
Va ser un èxit tan gran que vam
aparèixer als mitjans de comunicació catalans!
Però el projecte no es va acabar
allà sinó que el dilluns 20 d'abril es van fer dues sortides, consistents en
ser els “convidats” dels estudiants de 2n d’ESO de Besalú i de Castelló d’Empúries
que també participen d’aquest projecte, i que han fet el mateix treball que
nosaltres.
Així, els alumnes del Vives de 2n
A i B van anar a Besalú, mentre els dels grups C i D van anar a Castelló
d’Empúries.
Els nostres alumnes a Besalú |
Imatge de la visita a Castelló |
El mateix regidor d'Educació de
Lucena, impulsor del projecte, va venir fins a Besalú per donar les gràcies i
per informar que el projecte havia sigut millor del que s'esperaven i que, per
tant, es continuarà fent durant els propers anys.
Ha estat una experiència única
pels participants, i ens ha permès veure i conèixer millor el patrimoni jueu de
la nostra ciutat, Girona.