Aprofitant
que era del 20 al 24 de febrer era la Setmana de les Llengües, des del Departament
de Català i Música es va fer
l'activitat La Glosa a l'Escola a 1r d'ESO.
Quan
parlem de Glosa és per referir-nos a la cançó improvisada, la qual cosa era una
pràctica habitual en d'altres èpoques a Catalunya i en d'altres lloc del món.
Es tracta de construir versos amb el suport d'unes melodies que ajuden a la
seva elaboració (Nyacres, Garrotins..)
Aquests
versos normalment s'organitzen en Quartetes on rimen els versos parells.
Depenent
de les melodies, aquestes poesies tindran una altra extensió.
Sempre
es fa tenint en compte que és un joc i per tant plantejat com una activitat
lúdica. Això fa que ens permetem algunes llicències a nivell de temàtica, de
vocabulari, etc.
Saber
glosar implica moltes habilitats, lingüístiques, musicals, d'agilitat mental,
d'ironia, de comicitat, de versatilitat temàtica,etc., la qual cosa ajuda als nostres alumnes en
molts aspectes tant acadèmics com d'habilitats personals (sentit de pertinença
al grup, pèrdua de vergonya, capacitat d'expressar emocions que d'altra manera
no sortirien).
Des
de les àrees de Música i Català s'ha treballat prèviament a classe, aprenent
les melodies i construint versos heptasíl·labs organitzats en quartetes.
Els
conductors de l'activitat d'avui han estat en Guillem Ballaz i la Mireia
Mena, tots dos especialistes en música i cultura popular.
Ens ho hem passat molt bé!
Rosor
Rabassedas
Professora
de Música