diumenge, 21 de juny del 2015

ENTREVISTES ALS PROFESSORS QUE ES JUBILEN: ISABEL SALVO

Bon dia, Isabel, si et sembla farem un recorregut per la teva vida laboral per tal que companys i alumnes  coneguin unes quantes coses més sobre tu, i començarem pel principi: quins van ser els passos que et van portar al món de l’ensenyament?
Va ser una circumstància d’oportunitat: hi havia una vacant en una escola de Formació Professional i vaig poder accedir-hi, era en un poblet  que es diu Torrelaguna, de l’anomenada “sierra pobre” de Madrid.

Com recordes el primer dia dins d’una aula? Van ser difícils els inicis? Quin record en tens?
Llavors tenia 24 anys, no sabia res de què era una classe. Ara, vist retrospectivament, penso que  els alumnes d’aleshores van tenir prou paciència.

Quina ha estat la teva trajectòria com a professor/a? En quines escoles o instituts has treballat?
Per raons familiars he fet classe a molts llocs diferents: Madrid, on vaig començar, Navarra, Extremadura, La Rioja i Catalunya. O sigui que em vaig veure obligada a canviar d’escola en algunes ocasions,  allò re- presentava  unes certes dificultats perquè la feina no sempre era a la població on tenia el domicili i, tot i tenir carnet de conduir, sempre m’ha fet por agafar el cotxe, i això em va fer dependre dels transports públics o de la disponibilitat dels companys de centre.

Molts podrien creure ingènuament que aquest fet de conèixer diverses situacions pot haver estat  una “experiència enriquidora”, però l’observació i l’estadística em diuen que és el coneixement avesat i prolongat del  teu entorn acadèmic el que et fa més savi i més eficaç.


I un dia arribes a l’Institut Vicens Vives. Quines van ser les primeres impressions? I com era el dia a dia dins l’institut?
Aquell any, ja en  fa set, vaig demanar una comissió de serveis, no passava pel meu millor moment anímic, necessitava un canvi; no esperava tenir la sort que me la concedissin, però sí. Al·leluia. Haig de dir que va ser un, o potser el  millor any acadèmic de la meva vida, em vaig sentir afortunada i molt ben  acollida. 

Al llarg dels últims anys, en el món de l’ensenyament hi ha hagut canvis molt importants: com has viscut la introducció de les noves tecnologies, l’ampliació dels horaris, etc.?
Crec que el principal canvi que hem viscut les generacions que ja fèiem classe els anys vuitanta (o abans) va ser la “Reforma educativa”.  Ho va posar tot potes enlaire: en nom de certes teories pseudopedagògiques es van introduir elements que van perjudicar enormement la tasca docent. No voldria allargar-me, però segur que molts recorden aquells crèdits que alteraven trimestralment els horaris i que havien provocat més d’algun conflicte intern.

Al mateix temps es va començar a desvincular  el claustre de professors de la presa de decisions dels centres en profit d’altres instàncies. D’aquella Reforma Educativa, que ja molts observaven amb desconfiança i tan difícil de reivindicar avui dia, en queden encara molts traces.

Pel que fa a “les noves tecnologies“, ja fa molt de temps que ens trobem immersos en la societat de la  informació, només faltaria que no poguéssim comptar amb els estris necessaris a les classes, quan tots els establiments i oficines en disposen. Els projectors i els ordinadors han facilitat les exposicions i les han fet més versàtils. Pel que fa al llibre digital i a l’1x1, és una autèntica rèmora, i diria que dificulta més l’aprenentatge que no l’ajuda. Hi ha tants d’arguments que el desacrediten que se’m fa difícil entendre aquells que ho defensen, en fi ...

Pel que fa a les condicions generals de treball no passem precisament per les nostres millors hores: més hores lectives, més nens per classe, més submissió i menys cèntims... és el signe dels temps.
 
I la relació amb els estudiants, ha canviat gaire?
Sí, ha canviat, amb l’edat m’he anat relaxant (apliqueu-ne la lectura que vulgueu), he intentat ser més cordial tot i que moltes vegades no ho aconsegueixo. Em va costar entendre que l’aprenentatge també tenia un component emocional i afectiu important. De tota manera tots ja sabem que amb certes classes és difícil tot tipus d’acostament i que els resultats acostumen a ser magres.

Al llarg de la vida professional d’una persona, sempre hi ha moments per recordar. Has viscut alguna experiència especial que vulguis compartir amb nosaltres?
Mira, recordo la meva primera classe a Madrid, estava fent el CAP, feia  un temps calorós, era cap a l’estiu, la prova es gravava amb circuit tancat de televisió; em va sortir tan bé aquella classe, que qualsevol hagués dit que servia per la feina.

Perquè ja sabem que aquesta nostra feina ens dóna moltes alegries, podries fer-ne una valoració positiva, necessària en aquests moments que estem vivint?
La nostra professió hauria de ser un treball bonic: ensenyar, educar, guiar, parlar, aconsellar, escoltar els joves, corregir-los, ... sona bé.  El problema és que els rols que cada part hi té assignada han estat molt distorsionats, de manera que hem oblidat què ens  toca fer i a què té dret cadascú.
Els professors que us quedeu no deveu dubtar de les vostres qualitats: sou pacients, treballadors, bons coneixedors de les vostres matèries,  aporteu amb la vostra bona voluntat allò que altres no són capaços de donar, seriosament,  ningú té dret a demanar-vos més.

I arriba el moment de la jubilació. Com encares aquesta nova època? I quins projectes tens o com t’agradaria viure-la?

M’agradaria viure-la de manera productiva, que pugui fer alguna cosa que tingui utilitat per als altres i, evidentment, també gaudir de totes les hores que no hauré de dedicar a corregir exàmens. No falten idees, en tot cas, el que faltarà serà «money».