dilluns, 1 de juny del 2015

ENTREVISTA A L'ANTÒNIA VILAPLANA, TUTORA DE L'AULA D'ACOLLIDA

Arlet Pi (AP): Hola Antònia. Primer de tot, ens podries explicar de què tracta l’aula d’acollida i quin objectiu té?
Antònia Vilaplana (AV): És un recurs que té el Departament d’Ensenyament per poder fer que els alumnes nouvinguts, que han arribat a Catalunya els últims 24 mesos puguin entendre el català i poder-s’hi comunicar i desenvolupar-s’hi ja que és la llengua vehicular de les escoles. Fa molts anys que existeixen, van començar l’any 1999 amb els TAE (Taller d’Adaptació Escolar).

L’any 2003, amb el canvi de govern, es van convertir en aules d’acollida, i l’única diferència és que també hi tenen cabuda els alumnes llatinoamericans i es fa un horari personalitzat de cada alumne per prioritzar la integració a les escoles: se’l treu unes hores de les classes per venir a l’aula d’acollida. Un alumne que vingui de Llatinoamèrica anirà a classe de castellà, però un xinès no. Un xinès a l’hora de castellà vindrà a l’aula d’acollida per fer català i a les hores de català també. És un horari personalitzat en funció de cada alumne, a partir d’unes proves de nivell i d’una entrevista amb la família.

Poden venir un màxim de 2 anys a l’aula d’acollida per poder-se integrar i aprendre la llengua, tot i que hi ha alumnes que amb menys temps en fan prou, però també n’hi ha que en necessiten més de 2.

Ara el govern està planejant un canvi per donar llibertat als instituts perquè aquests siguin els que gestionin aquest recurs a la seva manera.

L'Antònia durant la visita al Trueta 

AP: Per tant, quan vénen a l’aula d’acollida fan català.
AV: Sí, aprenen a parlar català i a comprendre’l. La prioritat és la llengua oral.

AP: En aquests moments quants alumnes hi ha a l’aula d’acollida?
AV: Segons la normativa només hi podria haver 12 alumnes a cada hora a l’aula d’acollida, però en total, a tot el centre hi ha uns 25 alumnes que hi participen.

AP: N’hi ha de nacionalitats molt diverses?
AV: La majoria son d’Hondures, però també n’hi ha de la República Dominicana, Xina, Guatemala, Bolívia, Rússia, Tailàndia, Geòrgia, Ucraïna, Xile, Gàmbia, Senegal, Sierra Leone...

AP: Quin es l’ambient?
AV: Al principi, quan són nous i s’han de presentar estan espantats, però es crea molt bon ambient, tothom parla, poden fer el que no fan a la classe normal, ja que són molts alumnes i hi passen desapercebuts. Aprenen vocabulari, agafen confiança entre ells... s’hi senten a gust.

AP: Creus que té molts beneficis?
AV: Sí, perquè no pots pretendre que una persona que no entén l’idioma es posi a dins l’aula i l’aprengui, i un alumne no es podrà integrar fins que no se sàpiga comunicar mínimament. He vist en dos mesos alumnes que no havien escrit mai a parlar i a escriure. No és que els alumnes no tinguin la capacitat, però les condicions que han tingut no eren les mateixes d’aquí.

L'alumnat de l'aula d'acollida 

AP: Sempre ets tu la que fa les classes?
AV: Hi ha instituts que tenen dues places d’aula d’acollida i amb el TAE érem dues professores a dins la classe, però ara sóc només jo.

AP: Quins mètodes feu servir?
AV: Primer aprenen el lèxic, frases breus i, seguidament, frases més llargues per fer textos, a través de jocs, exercicis de memòria, llibres editats, programació per temes, fitxes, llegir tots alhora en veu alta, redaccions entre tots on els autors són tots... Després el coneixement ja se’l farà ell quan estigui a l’aula, jo només els dono el nivell llindar.

AP: També aprenen cultura?
AV: Seguim el calendari escolar: la castanyera, les fires, llegendes de Sant Narcís, panellets, Nadal, el dia de la dona treballadora, el dia de la pau, primavera, Sant Jordi, Temps de flors, l’estiu... També aprofito el que fan a classe però més simplificat perquè adquireixin el vocabulari específic, allò que ja saben però saber-ho dir en català.

AP: S’adapten bé quan tornen a la classe?
AV: Depèn, ara constantment estan començat alumnes nous i passen molt desapercebuts, i depèn molt del caràcter de l’alumne o del grup on ha anat a parar.

AP: De quins cursos solen ser els estudiants que t’arriben?
AV: Aquest any de 3r d’ESO, però també n’hi ha molts que han començat a 4t, el pitjor curs per començar. Els que comencen a 1r ja han començat a finals de 6è, i com més petits més fàcil que s’integrin.

AP: Moltes gràcies per l’entrevista i sobretot per la feina que fas, que ajuda fa més fàcil la integració per a tots aquest alumnes!

Arlet Pi
Alumna de 1r A de Batxillerat