dimarts, 2 d’abril del 2019

Investiguem l'Islam i al-Andalus

Durant el passat mes de febrer es va dur a terme per part dels alumnes de 2on d’ESO una activitat dins de la matèria de Ciències Socials anomenada “Investiguem l’Islam i al-Andalus”, en la qual els alumnes van fer de petits investigadors cercant, creant i gestionant el seu propi coneixement sobre la Unitat Didàctica 6 del temari, corresponent a l’Islam i al-Andalus.

La idea principal d’aquesta activitat és la de defugir la tradicional classe en la que el professor explica i l’alumnat rep el coneixement de forma passiva, plasmant-lo a la llibreta per després estudiar-lo i exposar-ho en una prova escrita. D’aquesta manera es pretén donar el rol de protagonista a qui realment ho és: l’Alumne, el qual passa a ser part activa i dinàmica del desenvolupament i la metodologia dels continguts i les activitats a través de les quals desenvolupen i assoleixen les actituds i aptituds projectades per aquest nivell educatiu i matèria. Tot, evidentment, amb la corresponent seqüenciació, guiatge i orientació del professor, que exercirà de fil conductor per al correcte funcionament de l’activitat i l’assoliment dels objectius programats.


Prèviament, com s’ha dit, ha estat tasca del professor la de preparar minuciosament i intencionada l’estructura i organització dels continguts i activitats que conformaran la Unitat, la selecció de fonts escrites, audiovisuals i digitals on podran anar a cercar la informació, i pautar i seqüenciar el procés d’execució, així com la tria i organització dels grups de treball. Perquè en definitiva es tracta d’un treball cooperatiu en grups de 3-4 alumnes, mitjançant el qual ells mateixos seran els que elaborin i desenvolupin el seu propi material de la unitat que ens ocupa, sempre amb el corresponent guiatge, assessorament i suport logístic i intel.lectual del professor.

El primer pas va ser l’estructuració en apartats del guió de la Unitat, resultant-ne un total de 6 Apartats, comptant cadascun d’ells amb una subdivisió de continguts i ítems mínims necessaris, acompanyats d’una adequada bibliografia i webgrafia seleccionada ex profeso pel docent. 


1.-L’Islam.
1.1.- Definició i origen. L’Aràbia pre-islàmica.
1.2- Mahoma, el Profeta.
1.3.- La Religió islàmica i les seves característiques.
1.4.-Aclariment de conceptes referents a l’Islam.

2.- Expansió de l’Islam.
2.1.- Califes omeies i la 1a Expansió.
2.2.- Califes abbàssides i la 2a Expansió.
2.3.- La Península Ibèrica abans de l’arribada de l’Islam.
2.4.- Formació i concepte d’al-Andalus.

3.- Formació i concepte d’al-Andalus.
3.1.- Emirat dependent i independent de Córdoba (Abd al-Rahman I i II).
3.2.- Califat independent de Córdoba (Abd al-Rahman III i al-Hakam II).
3.3.- La fi del Califat, els Regnes taifes i les dinasties africanes (Almoràvids i Almohades).
3.4.- El regne nassarita de Granada.

4.- La Catalunya islàmica.
4.1.- Arribada de l’Islam i mapa de la Catalunya islàmica: Tagr al-Andalus.
4.2.- Musulmans i Carolingis: la Marca Hispànica i els Comtats catalans.
4.3.- La Catalunya Vella i la Catalunya Nova.
4.4.- La conquesta cristiana de la Catalunya islàmica.

5.- La societat andalusina.
5.1.- La Ciutat i l’organització social i política.
5.2.- La Mesquita.
5.3.- Economia.

6.- Cultura i art islàmic i llegat cultural.
6.1.- Ciència i Literatura.
6.2.- Art islàmic i principals monuments (Alhambra de Granada, Mesquita de Córdoba, Giralda i Torre del Oro de Sevilla, Aljaferia de Saragossa).
6.3.- Personatges i dones andalusines destacades.
6.4.- Herència i Llegat cultural islàmic en la cultura espanyola i catalana.

7.- Bibliografia i Webgrafia.

Tot seguit es configuren sis grups d’alumnes formats per 3-4 “petits investigadors”, assignant a cada grup un dels Apartats. Aquests grups han estat confeccionats de forma heterogènia i diversa (equilibradament desequilibrats) amb la idea de fomentar el treball cooperatiu en grup i entre les diferents capacitats.

A partir d’aquí, l’activitat investigadora es durà a terme a l’aula, on cada grup establirà i crearà el seu propi espai de treball on poder desenvolupar la tasca de forma còmoda i organitzada. Aquesta és la part més important de l’activitat, ja que han de ser ells els que han de ser capaços de cercar la informació, seleccionar-la de forma crítica i contrastada i gestionar-la i estructurar-la de manera raonada, clara i lògica per poder elaborar el seu propi coneixement i discurs sobre els continguts a partir de les fonts que se’ls ha facilitat.

Tota aquesta tasca quedarà plasmada a la llibreta de l’assignatura per tot seguit elaborar un mural on reflexaran la informació i els coneixements més destacats i importants del seu apartat, fent servir diversos recursos gràfics i propis de la ciència històrica (fotos, dibuixos, textos, mapes, línies del temps, esquemes, etc.), i tot aprofitant i posant en pràctica les competències i recursos artístics treballats a l’assignatura de Visual i Plàstica. Igualment, es crea un ambient de treball a l’aula amenitzat amb música andalusina de fons sempre que és possible.



Finalment, un cop cada grup ha elaborat el seu mural, s’exposen tots a l’aula, per tal que cadascun dels grups complementi a la llibreta la informació dels apartats que no han treballat. És així que el resultat final ha de ser el de tenir els apunts a la llibreta de tota la Unitat sobre l’Islam i al-Andalus, gràcies a la feina que ha anat fent cadascun dels grups cooperatius.












Pel que fa a l’avaluació d’aquesta Unitat Didàctica, s’ha tingut en compte principalment les capacitats de recerca, tria, gestió i divulgació de la informació i el coneixement obtingut, així com el treball diari individual i grupal, valorant el grau de participació, d’iniciativa i implicació de cadascun dels alumnes, tant individualment com dins del seu grup. D’altra banda també s’ha avaluat el resultat divulgatiu en forma de mural, observant si la informació ha estat exposada de forma correcte, clara, estructurada i fent servir una varietat mínima de recursos. D’aquesta manera cada alumne tindrà la seva pròpia nota en base a com ha desenvolupat la tasca i el treball, la gestió de la informació i de l’ús dels recursos TIC i la relació interpersonal amb els companys.

Finalment, i amb un pes anecdòtic dins del global de la nota, es fa una petita prova de coneixements generals sobre la Unitat, amb l’objectiu de comprovar el grau d’assoliment dels continguts mínims programats per a la Unitat.

Si bé el resultat final i global de l’activitat i l’experiència és millorable, cal reconèixer que la proposta ha estat acceptada amb entusiasme i complicitat per part de l’alumnat, que ha assolit bona part dels objectius que ens proposàvem de bon inici: que el protagonisme del procés d’ensenyament-aprenentage recaigui sobre l’Alumne, essent ells els qui construeixin i gestionin la informació, el seu material, coneixement i discurs, tot desenvolupant l’esperit crític i reflexiu i les aptituds digitals, transversals i cooperatives.

Hi tornarem!


Text i imatges: José María García-Consuegra Flores




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada