dilluns, 12 de juny del 2017

LA SORTIDA A BANYOLES DE 1r D'ESO... SEGONS ELS ESTUDIANTS

Fa uns dies us vam comentar que l’alumnat de 1r d’ESO havia fet una sortida a l’estany de Banyoles per preparar el treball de síntesi. Ara són ells els que ens l’expliquen.

El dimarts 23 de maig de 2017 els alumnes de 1 d’ESO C i D vam anar d'excursió a l'Estany de Banyoles per estudiar la seva fauna, flora i l'aigua de l'estany.

L'excursió es dividia en 5 parts:

1a. Amb uns salabrets i uns pots vam anar a pescar plàncton a l'estany.

2a. En el laboratori vam observar molts tipus de larves i diferents tipus de plàncton: bacterioplàncton, fitoplànton i zooplàncton.


3a. Quan vam acabar d'observar el plàncton, vam anar davant de l'estany perquè ens expliquessin la fauna. Com que n'hi ha molta, i per tal que ens en recordéssim una miqueta millor, vam fer un joc. Consistia en que cadascú era un animal i havia de menjar-se les seves preses, però també havia d'escapar dels depredadors.

4a.  Llavors, per explicar la flora, vam fer una quina. Era una quina normal, la única diferència és que en comptes de números hi havia plantes.

5a. En cinquè lloc, ens van repartir unes cartolines a cada quatre alumnes i havíem d'explicar un tema cadascun. El meu era com arribava l'aigua a l'estany.
Per últim, vam jugar una estona i vam tornar a Girona.
August Moret
Alumne de 1r d’ESO

El dia 23 de maig de 2017, els alumnes de les classes C i D vam anar d'excursió a l'Estany de Banyoles. Tot va començar quan vam quedar a la plaça de Vista Alegre per agafar l'autobús que ens va portar a Banyoles. Un cop allà, ens vam dividir en tres grups, cada un amb un monitor i professor de l'institut.

Amb aquests grups vam començar a fer les activitats: la primera consistia en fer grups de quatre, i la monitora ens donava una làmina on, sense comentar-nos res, havíem d'explicar als companys dels altres grups en què consistia. Per exemple, al meu grup ens va tocar escriure en una làmina quants litres d'aigua per segon entraven a l'estany i quants en sortien, i, per poder-ho calcular, ens donaven el nombre de litres per segon de cada entrada i cada sortida. Una vegada ho teníem calculat, havíem d'explicar per què es produeix aquesta diferència i seguidament havíem de respondre una pregunta. Després d'explicar-ho als companys, vam fer un experiment: com s'omplia l'estany. Vam agafar un embut, un tub, una ampolla i un recipient i vam simular el procés dels sistema càrstic.

La segona activitat era amb parelles, i ens donaven una cartolina per parella on hi havíem d'anar enganxant unes imatges de plantes i fulles d'arbres, que també ens donaven, a mesura que la monitora ens ho anava explicant. L'objectiu d'aquest joc era fer bingo, i per aconseguir-ho, havies d'estar ben atent a les explicacions de la monitora.

Fotografies: David Fajula

La tercera activitat va ser sobre la fauna de l'estany. Havíem d'anar classificant els animals de l'estany segons si eren vertebrats o invertebrats, i després els classificàvem en mamífers, aus, peixos, rèptils, amfibis, mol·luscs,... Una vegada els vam classificar tots correctament, vam fer un joc: cada persona era un animal dels que havíem dit abans a la classificació, i amb aquests animals, havíem de fer una cadena alimentària segons el que cada animal es pogués menjar. Per poder «sobreviure» podíem córrer perquè no ens mengessin.

L'última activitat consistia en pescar plàncton amb una xarxa i un pot i portar-ho a un laboratori que hi havia a prop de l'estany. Una vegada al laboratori, vam observar puces d'aigua i copèpodes que havíem caçat juntament amb el plàncton. Quan vam trobar el que ens demanaven, vam omplir un dossier  que ens van donar allà, i que l'haurem d'acabar a classe.

M'ha semblat una sortida força interessant, ja que he après bastantes coses d'una manera diferent i més divertida. Crec que s'haurien de fer més excursions com aquestes a l'institut.

                                                                                                          Joana Subias
Alumna de 1r d’ESO