Fa uns dies us vam comentar
que l’alumnat de 1r d’ESO havia fet una sortida a l’estany de Banyoles per
preparar el treball de síntesi. Ara són ells els que ens l’expliquen.
El
dimarts 23 de maig de 2017 els alumnes de 1 d’ESO C i D vam anar d'excursió a
l'Estany de Banyoles per estudiar la seva fauna, flora i l'aigua de l'estany.
L'excursió
es dividia en 5 parts:
1a. Amb uns salabrets i uns pots
vam anar a pescar plàncton a l'estany.
2a.
En el laboratori vam observar molts tipus de larves i diferents tipus de
plàncton: bacterioplàncton, fitoplànton i zooplàncton.
3a.
Quan vam acabar d'observar el plàncton, vam anar davant de l'estany perquè ens
expliquessin la fauna. Com que n'hi ha molta, i per tal que ens en recordéssim
una miqueta millor, vam fer un joc. Consistia en que cadascú era un animal i
havia de menjar-se les seves preses, però també havia d'escapar dels
depredadors.
4a.
Llavors, per explicar la flora, vam fer
una quina. Era una quina normal, la única diferència és que en comptes de
números hi havia plantes.
5a.
En cinquè lloc, ens van repartir unes cartolines a cada quatre alumnes i havíem
d'explicar un tema cadascun. El meu era com arribava l'aigua a l'estany.
Per
últim, vam jugar una estona i vam tornar a Girona.
August
Moret
Alumne
de 1r d’ESO
El
dia 23 de maig de 2017, els alumnes de les classes C i D vam anar d'excursió a
l'Estany de Banyoles. Tot va començar quan vam quedar a la plaça de Vista
Alegre per agafar l'autobús que ens va portar a Banyoles. Un cop allà, ens vam
dividir en tres grups, cada un amb un monitor i professor de l'institut.
Amb
aquests grups vam començar a fer les activitats: la primera consistia en fer
grups de quatre, i la monitora ens donava una làmina on, sense comentar-nos
res, havíem d'explicar als companys dels altres grups en què consistia. Per
exemple, al meu grup ens va tocar escriure en una làmina quants litres d'aigua
per segon entraven a l'estany i quants en sortien, i, per poder-ho calcular,
ens donaven el nombre de litres per segon de cada entrada i cada sortida. Una
vegada ho teníem calculat, havíem d'explicar per què es produeix aquesta
diferència i seguidament havíem de respondre una pregunta. Després
d'explicar-ho als companys, vam fer un experiment: com s'omplia l'estany. Vam
agafar un embut, un tub, una ampolla i un recipient i vam simular el procés
dels sistema càrstic.
La
segona activitat era amb parelles, i ens donaven una cartolina per parella on
hi havíem d'anar enganxant unes imatges de plantes i fulles d'arbres, que també
ens donaven, a mesura que la monitora ens ho anava explicant. L'objectiu
d'aquest joc era fer bingo, i per aconseguir-ho, havies d'estar ben atent a les
explicacions de la monitora.
Fotografies: David Fajula |
La tercera activitat va ser sobre la fauna de l'estany. Havíem d'anar classificant els animals de l'estany segons si eren vertebrats o invertebrats, i després els classificàvem en mamífers, aus, peixos, rèptils, amfibis, mol·luscs,... Una vegada els vam classificar tots correctament, vam fer un joc: cada persona era un animal dels que havíem dit abans a la classificació, i amb aquests animals, havíem de fer una cadena alimentària segons el que cada animal es pogués menjar. Per poder «sobreviure» podíem córrer perquè no ens mengessin.
L'última
activitat consistia en pescar plàncton amb una xarxa i un pot i portar-ho a un
laboratori que hi havia a prop de l'estany. Una vegada al laboratori, vam
observar puces d'aigua i copèpodes que havíem caçat juntament amb el plàncton.
Quan vam trobar el que ens demanaven, vam omplir un dossier que ens van donar allà, i que l'haurem
d'acabar a classe.
M'ha
semblat una sortida força interessant, ja que he après bastantes coses d'una
manera diferent i més divertida. Crec que s'haurien de fer més excursions com
aquestes a l'institut.
Joana Subias
Alumna
de 1r d’ESO