dimarts, 12 de febrer del 2013

ARQUEOLOGIA A L'AULA (1ESO)

A petició de la nostra professora de Socials, Àngels Vallverdú, el dimarts dia 5 de febrer va venir a la nostra aula un alumne de batxillerat, l’Oriol Portell. És estudiant de batxillerat del nostre centre. L'Oriol, que ha treballat en excavacions arqueològiques, ens va explicar la distribució del terreny en una excavació arqueològica, el procés d’excavació, les eines, els materials que es troben, etc.

Pel que fa a la distribució del terreny a excavar, ens va explicar que dibuixaven amb fils una quadrícula per a delimitar el terreny, com si es tractés del joc d'enfonsar vaixells. Les quadrícules es marquen amb xifres i lletres.

Quan troben una cova, després de quadricular-ne el terra, comencen a excavar amb eines delicades per no fer malbé les restes. Tota la terra que treuen la passen per un sedàs per triar les petites restes que no han vist. Totes les mostres les porten al seu laboratori, que normalment està a prop de l’ excavació, i allà fan un informe detallat de cada peça. Les peces les posen en una bossa a la qual s'hi enganxa una etiqueta que indica el lloc on han estat trobades. Les restes importats les porten a un laboratori de Miami, als Estats Units. És molt car. Cada analítica costa uns 3.000 €.

L'Oriol ens va ensenyar uns quants objectes, ossos, eines i altres elements de l'antiguitat: pedretes que a simple vista eren corrents però on s'hi veien petits talls quan es miraven per un microscopi, dues puntes de llança, una d’època romana i una altra del mesolític (època entre el paleolític superior i el neolític). Altres peces eren: una dent de cavall , un botó, un ganivet fet de pedra, boles de plom que els ibers tiraven als romans d’Empúries, un troç d'una espasa, accessoris de dones, una moneda romana i un còdol molt gros anomenat Chopper al qual donaven tres cops per esclafar ossos o altres materials,  L'última curiositat que ens va ensenyar va ser un ou petrificat que la seva àvia havia trobat i havia partit per la meitat.

Va resultar una activitat interessant i diferent de les que fem habitualment a l’aula. Hem tingut l’oportunitat de fer preguntes directament a algú que ha excavat i hem tingut a les mans gran quantitat de materials de diferents èpoques que als museus no ens deixen manipular. Agraïm al nostre company Oriol que hagi compartit la seva experiència amb tots nosaltres.

Text: MARIA AGUILERA, JÚLIA CABRÉ i BERTA PALAHÍ (1ESO)

L'Oriol Portell i la professora Àngels Vallverdú observen una peça