Cada
any la Fundació Institut Jaume Vicens Vives de
Girona celebra un acte al teatre Ignasi Bonnin per lliurar els
guardons als alumnes guanyadors de la convocatòria anual del Premi
que promou, que consta de tres modalitats: Història local,
Relat curt i Cartellisme. Enguany, la celebració de la cinquena convocatòria va
tenir lloc el dijous 10 d’abril i va tenir com a convidat
d’excepció el Sr. Miquel Calçada, comissari de la commemoració
del Tricentenari de 1714, atès que aquest era, precisament,
el tema proposat en aquesta cinquena convocatòria del premi de la
Fundació.
La directora del centre, Sra. Elisabet Saguer, en qualitat de presidenta de la Fundació, inicià l’acte donant la benvinguda al públic assistent, als patrons i als convidats en general i presentant els membres de la taula, formada per ella mateixa, pel Sr. Miquel Calçada i per la Sra. Fina Planadevall, professora de llengua catalana i coordinadora de l’organització de la celebració. La Sra. Saguer va detallar el contingut de l’acte, que havia de continuar amb la ponència del Sr. Miquel Calçada i amb el repartiment de mèrits als alumnes guanyadors de les tres modalitats del concurs organitzat per la Fundació i del reconeixement del centre als alumnes que han obtingut premis externs. Seguidament estaven previstos els parlaments de la Sra. Mercè Juanola, inspectora dels Serveis territorials d’Ensenyament i de la Sra. Roser Urra, regidora de l’Ajuntament de Girona. Un recital musical a càrrec d’alumnes de 1r de batxillerat faria de cloenda a l’acte del V Premi Fundació Institut Jaume Vicens Vives de Girona. Per acabar el seu discurs, la Sra. Saguer agraí sincerament la seva participació i dedicació als membres de jurat, als pares, als professors i als alumnes.
Tot seguit la Sra. Fina Planadevall presentà el convidat d’honor, Sr. Miquel Calçada, fent un breu recorregut per la seva trajectòria professional, i li cedí la paraula.
Sra. Fina Planadevall, Sra. Elisabet Saguer i Sr. Miquel Calçada |
La directora del centre, Sra. Elisabet Saguer, en qualitat de presidenta de la Fundació, inicià l’acte donant la benvinguda al públic assistent, als patrons i als convidats en general i presentant els membres de la taula, formada per ella mateixa, pel Sr. Miquel Calçada i per la Sra. Fina Planadevall, professora de llengua catalana i coordinadora de l’organització de la celebració. La Sra. Saguer va detallar el contingut de l’acte, que havia de continuar amb la ponència del Sr. Miquel Calçada i amb el repartiment de mèrits als alumnes guanyadors de les tres modalitats del concurs organitzat per la Fundació i del reconeixement del centre als alumnes que han obtingut premis externs. Seguidament estaven previstos els parlaments de la Sra. Mercè Juanola, inspectora dels Serveis territorials d’Ensenyament i de la Sra. Roser Urra, regidora de l’Ajuntament de Girona. Un recital musical a càrrec d’alumnes de 1r de batxillerat faria de cloenda a l’acte del V Premi Fundació Institut Jaume Vicens Vives de Girona. Per acabar el seu discurs, la Sra. Saguer agraí sincerament la seva participació i dedicació als membres de jurat, als pares, als professors i als alumnes.
Tot seguit la Sra. Fina Planadevall presentà el convidat d’honor, Sr. Miquel Calçada, fent un breu recorregut per la seva trajectòria professional, i li cedí la paraula.
Sra. Elisabet Saguer i Sr. Miquel Calçada |
El Sr. Miquel Calçada i Olivella
va néixer a Sabadell l’any 1965. Llicenciat en Periodisme, ha fet estudis de
Dret i Humanitats. És màster d’Administració Pública i de Relacions
Internacionals i Màster en Relacions Internacionals per la Maxwell School de
Syracuse (EUA). Va començar la carrera professional l’any
1980 a
Ràdio Terrassa. L’any 1983, en iniciar-se les emissions de Catalunya Ràdio,
va ser la primera veu que es va sentir.
Va iniciar la col·laboració amb Televisió de
Catalunya, en una primera fase, del 1987 al 1990, i va ser pioner a Catalunya
en programes de videoclips amb Mikimoto club i Oh, Bongònia.
L’any 1994 reprengué la
col·laboració amb Televisió de Catalunya i fou pioner també en el format talk
show amb el programa Persones Humanes fins al 1997. Novament retornà a TVC
l’any 2002 amb un altre programa líder d’audiència, Afers exteriors, fins a
l’actualitat.
L’any 1992 fundà l’emissora de ràdio Flaix FM. Col·labora habitualment a La Vanguardia i l’Ara.
Ha rebut nombrosos premis i reconeixements, entre d’altres el Premi CIEMEN 2010, el Premi Òmnium Cultural de TV (1996 i 2008), el Premi Periodístic Catalunya Exterior (Generalitat de Catalunya 2003), el Premi Nacional de Radiodifusió (Generalitat de Catalunya, 2000) i el Premi Òmnium Cultural de ràdio (1994).
Aquest any 2014 es complirà el 300 aniversari de l'11 de setembre de 1714, en què la ciutat de Barcelona va ser presa per les tropes borbòniques, un fet que va significar l'episodi final de la Guerra de Successió. L'11 de Setembre és una data que requereix una commemoració que serveixi per redescobrir el país del segle XVIII. El Govern de la Generalitat va crear la comissió de Commemoracions, que entre d'altres objectius té, principalment, el de recuperar i divulgar la memòria de la Guerra de Successió. El Govern va nomenar el Sr. Miquel Calçada Comissari de la Commemoració del Tricentenari de 1714.
L’any 1992 fundà l’emissora de ràdio Flaix FM. Col·labora habitualment a La Vanguardia i l’Ara.
Ha rebut nombrosos premis i reconeixements, entre d’altres el Premi CIEMEN 2010, el Premi Òmnium Cultural de TV (1996 i 2008), el Premi Periodístic Catalunya Exterior (Generalitat de Catalunya 2003), el Premi Nacional de Radiodifusió (Generalitat de Catalunya, 2000) i el Premi Òmnium Cultural de ràdio (1994).
Aquest any 2014 es complirà el 300 aniversari de l'11 de setembre de 1714, en què la ciutat de Barcelona va ser presa per les tropes borbòniques, un fet que va significar l'episodi final de la Guerra de Successió. L'11 de Setembre és una data que requereix una commemoració que serveixi per redescobrir el país del segle XVIII. El Govern de la Generalitat va crear la comissió de Commemoracions, que entre d'altres objectius té, principalment, el de recuperar i divulgar la memòria de la Guerra de Successió. El Govern va nomenar el Sr. Miquel Calçada Comissari de la Commemoració del Tricentenari de 1714.
Sra. Elisabet Saguer i Sr. Miquel Calçada |
El
Sr. Miquel Calçada oferí al públic de batxillerat un parlament
molt amè en què contextualitzà els fets de 1714 i del qual a
continuació en reproduïm un resum.
L'11
de setembre de 1714 marca la fi d'una època atès que suposa la
pèrdua de llibertats, de constitució i de drets del poble català.
L'origen del conflicte es remunta a 1700, any en què el rei Carles
II mor sense descendència i apareixen dos aspirants al tron: Felip V
i Carles III, la qual cosa origina un conflicte que afecta
pràcticament tot el continent europeu, ja que cada país dóna
suport a un o altre candidat segons els seus propis interessos.
Catalunya es manté lleial a Felip V fins a 1705, quan signa el Pacte
de Gènova a través del qual es declara partidària de l'Arxiduc
Carles a canvi del respecte vers les nostres institucions per part
d'aquest si finalment resulta vencedor.
El 1711 ocorre un fet important. Mor, també sense descendència, l'emperador austríac germà de Carles III. Com que aquest darrer mostra preferència per succeir-lo en el tron, marxa cap a Viena fent que el joc d'aliances establert trontolli.
Més tard se signa el Tractat d'Utrech, que manté Felip V al tron a canvi de la cessió de territoris i privilegis comercials a favor dels borbònics sense oblidar, emperò, els greuges que els catalans havien comès contra ells. En aquest document s'ignoren els drets de Catalunya i es reimplanta l'entramat administratiu de Castella, molt menys avançat que el nostre.
El juliol de 1713 es proclama la Resistència Armada, que s'oposa a la dominació fins que cauen les ciutats de Barcelona i Cardona l'11 i el 18 de setembre respectivament.
Les conseqüències són nefastes. S'imposen els Decrets de Nova Planta, un conjunt de regles promulgades per Felip V que, entre d'altres aspectes, aboleixen les constitucions catalanes i les institucions que vetllen pel seu compliment. Se suprimeixen, per exemple, el dret de reparació i el dret d'inviolabilitat de domicili i de correspondència. I la llengua castellana passa a ser oficial a l'administració i a la judicatura.
El 1711 ocorre un fet important. Mor, també sense descendència, l'emperador austríac germà de Carles III. Com que aquest darrer mostra preferència per succeir-lo en el tron, marxa cap a Viena fent que el joc d'aliances establert trontolli.
Més tard se signa el Tractat d'Utrech, que manté Felip V al tron a canvi de la cessió de territoris i privilegis comercials a favor dels borbònics sense oblidar, emperò, els greuges que els catalans havien comès contra ells. En aquest document s'ignoren els drets de Catalunya i es reimplanta l'entramat administratiu de Castella, molt menys avançat que el nostre.
El juliol de 1713 es proclama la Resistència Armada, que s'oposa a la dominació fins que cauen les ciutats de Barcelona i Cardona l'11 i el 18 de setembre respectivament.
Les conseqüències són nefastes. S'imposen els Decrets de Nova Planta, un conjunt de regles promulgades per Felip V que, entre d'altres aspectes, aboleixen les constitucions catalanes i les institucions que vetllen pel seu compliment. Se suprimeixen, per exemple, el dret de reparació i el dret d'inviolabilitat de domicili i de correspondència. I la llengua castellana passa a ser oficial a l'administració i a la judicatura.
Per
acabar la ponència, Miquel Calçada recordà una frase molt bonica i
significativa, sobretot perquè celebrem el tricentenari, que va
escriure F. Manuel Soler el 1714 en el seu dietari, document
recuperat fa poc temps:
Lo
foc que esta nit se à disparat tant de la plaça com dels enemichs
es cosa que pasma (...). Lo estrago no's pot dir, pero de vuy a 300
anys se'n recorderà.
El
torn de paraules que s'obrí al final d'aquest parlament resultà
molt interessant i actiu. Algunes qüestions que es van posar sobre
la taula foren, per exemple: quant a la declaració d'independència
de Catalunya, i davant d'un estat que no escolta, si s'havia d'optar
per la desobediència o si calia fer les coses dins d'un marc
legítim; quina era la visió que té de la situació actual entre
Catalunya i Espanya la comunitat internacional; i si la crisi
econòmica ha fet augmentar el nombre de partidaris de la separació.
O almenys de la consulta. El ponent va respondre extensament i
francament a totes aquestes preguntes, i encara n'hagués contestat
moltes altres si hi hagués hagut més temps.
MODALITAT 1: RELAT CURT
MODALITAT 1: RELAT CURT
El Sr.
Jordi Xargayó, membre del tribunal de Relat curt del V Premi de la Fundació
Institut Jaume Vicens Vives va donar a conèixer el veredicte del tribunal de la modalitat de Relat curt, conformat per ell mateix, pel Sr. José Manuel Fernández-Real, la Sra. Anna Masós i la Sra. Remei Tomàs.
MODALITAT 2: HISTÒRIA LOCAL
Els membres del tribunal d’Història local, format pel Sr. Joaquim Nadal, el Sr. Josep M. Nolla i la Sra. Àngels Vallverdú, en haver valorat els treballs presentats, van acordar per unanimitat atorgar dos guardons. Féu públiques les deliberacions d’aquest jurat el professor d’Història del centre Sr. Joan Blanco, que va remarcar la qualitat i l'ample ventall temàtic dels treballs presentats.
El primer premi va ser per a l'estudi El tresoret de Solius, d'Oriol Portell Jordà (2BAT D) per la utilització d'una adequada metodologia històrica, lús de fonts primàries, el coneixement de la bibliografia històrica, el rigor científic i el domini de les tècniques numismàtiques emprades. Es lliurà també un accèssit a la monografia Commemoracions dels fets de 1714 a través de la premsa gironina, de José Andrés Ballester Cuenca (2BAT A) per la metodologia del treball, la cura en l'apartat crític, el rigor científic, l'originalitat i la capacitat per extreure'n conclusions.
RECONEIXEMENTS
DISCURS DE CLOENDA
La Sra. Mercè Juanola, inspectora d'Ensenyament remarcà la rellevància de l'acte per tal com suposava un reconeixement de l'excel·lència i per la tria d'un tema connectat amb la nostra història. Valorà l'esforç de l'alumnat i agraí sincerament la participació del Sr. Miquel Calçada així com la tasca dels professors, del jurat i dels membres de la Fundació Institut Jaume Vicens Vives de Girona.
La Sra. Roser Urra, regidora de Serveis Administratius i Joventut, en representació de l'Ajuntament de Girona, va voler agrair la invitació de la Fundació i va excusar l'alcalde. Reconegué la gran tasca realitzada per les persones implicades en el Premi i valorà la importància dels temes locals i històrics i que en moments rellevants la gent jove valorés l'esforç i la dedicació, que mantenen viva la nostra identitat. Finalment, agraí la participació de tothom.
Sra. Mercè Juanola, Sra. Elisabet Saguer, Sra. Roser Urra, Sr. Jordi Xargayó i Sr. Joan Blanco. |
MODALITAT 2: HISTÒRIA LOCAL
Sr. Josep Oriol, Sra. Mercè Juanola, Sra. Elisabet Saguer, Sra. Roser Urra, Sr. Jordi Xargayó i Sr. Joan Blanco. |
Els membres del tribunal d’Història local, format pel Sr. Joaquim Nadal, el Sr. Josep M. Nolla i la Sra. Àngels Vallverdú, en haver valorat els treballs presentats, van acordar per unanimitat atorgar dos guardons. Féu públiques les deliberacions d’aquest jurat el professor d’Història del centre Sr. Joan Blanco, que va remarcar la qualitat i l'ample ventall temàtic dels treballs presentats.
El primer premi va ser per a l'estudi El tresoret de Solius, d'Oriol Portell Jordà (2BAT D) per la utilització d'una adequada metodologia històrica, lús de fonts primàries, el coneixement de la bibliografia històrica, el rigor científic i el domini de les tècniques numismàtiques emprades. Es lliurà també un accèssit a la monografia Commemoracions dels fets de 1714 a través de la premsa gironina, de José Andrés Ballester Cuenca (2BAT A) per la metodologia del treball, la cura en l'apartat crític, el rigor científic, l'originalitat i la capacitat per extreure'n conclusions.
De dreta a esquerra, José Andrés Ballester (accèssit), Oriol Portell (1r premi) i els guanyadors de la modalitat de relat breu. |
1r premi modalitat Història local
El tresoret de Solius
[Estudi numismàtic de la guerra de Successió a partir d'un petit ocultament]
(fragment)
(...) Poc després que un incendi devastés una parcel·la de
bosc entre els municipis de Solius i Santa Cristina d’Aro, foren trobades
pròximes a un camí un conjunt de monedes que, al pas del foc, havien quedat
al descobert. Es tractava de set peces d’aram, apilades en forma de cartutx
just al punt de cruïlla d’un camí. Les peces van sortir a la superfície
perquè el foc havia cremat l’arbust que hi havia crescut al damunt.
Arribats a aquest punt ens preguntem: quan van ser
fabricades aquelles monedes? Quin valor tenien? Qui les podia haver amagat?
Per què qui les va amagar no les va recuperar? (...)
DESCRIPCIÓ DEL TRESORET
L’ocultament està compost de set monedes, cinc de les
quals són de la guerra dels Segadors i dues de la guerra de Successió, encunyades
sota el regnat de Carles III el Pretendent.
La majoria de les peces van ser encunyades amb
anterioritat a la guerra dels Segadors, tot i que van ser de curs legal fins
a 1714, i entre els anys 1753 i 1755. Es tracta de 5 ardits de Barcelona,
peces equivalents a dos diners. Per altra banda, trobem dues peces
pertanyents a la guerra de Successió i encunyades per Carlos III a la seca de
Barcelona.
La que designarem amb el número 1 és una peça en força
bon estat. A l’anvers, al centre de la moneda, hi veiem l’escut del casal de
Barcelona i al voltant s’hi llegeix “BARCINO CIVITAS” (ciutat de Barcelona) i
l’any, “1614”. Al revers, el rostre de Felip III i les inicials “AR” (d’aquí
ve el nom de la peça, ardit). Té un diàmetre de 16,5mm, un grossor de 0,7mm i
un pes de 0,79g. Aquestes dades que ara poden semblar poc rellevants seran
importants a l’hora de fer l’estudi metrològic del tresoret.
La segona peça es troba en mal estat de conservació i lleugerament
descentrada, de manera que en l’anvers podem observar l’escut del casal de Barcelona,
i fins i tot llegir “BARCINO CIVITAS”, però l’any queda fora del rang del mòdul.
El revers està completament gastat i només intuïm el rostre de Felip III i la
“R”. Quant als aspectes metrològics, la peça té un diàmetre de 16mm, un
grossor de 0,8mm i un pes de 1,01g.
La tercera peça, quant a l’estat de conservació, és el
que vulgarment anomenem metralla
numismàtica o xapa. El mòdol
està complet i podem observar una lleugera descentralització de la peça, però
pel que fa a les inscripcions, a l’anvers només se’ns hi difumina l’escut del
casal de Barcelona i al revers, i aquí sí de manera clara, podem veure la “R”
i el bust de Felip III. La peça té un diàmetre de 16,5mm, un grossor de 0,7mm
i un pes de 1,21g.
(...)
|
MODALITAT 3: CARTELLISME
El Sr. Josep Oriol, membre del tribunal de la modalitat Cartellisme format per ell mateix, pel Sr. Joan M. de Batlle, el Sr. Josep Perpinyà, la Sra. Assumpta Ramoneda i la Sra. Imma de Batlle, féu pública la decisió d’aquest jurat després de les deliberacions oportunes. Reunit el dia 3 d'abril de 2014, valorà els 21 cartells que el Departament d’Educació Visual i Plàstica va seleccionar com a finalistes entre els 120 presentats. Els criteris bàsics que es tingueren en compte foren els següents: que a primera vista l'espectador entengués que el cartell parlava de Catalunya, que aquest ens transportés a l'any 1714 amb la seva tragèdia (a partir de la forma, el color, la textura...), i que plàsticament la relació entre imatge i text fóra equilibrada.
El Sr. Josep Oriol, membre del tribunal de la modalitat Cartellisme format per ell mateix, pel Sr. Joan M. de Batlle, el Sr. Josep Perpinyà, la Sra. Assumpta Ramoneda i la Sra. Imma de Batlle, féu pública la decisió d’aquest jurat després de les deliberacions oportunes. Reunit el dia 3 d'abril de 2014, valorà els 21 cartells que el Departament d’Educació Visual i Plàstica va seleccionar com a finalistes entre els 120 presentats. Els criteris bàsics que es tingueren en compte foren els següents: que a primera vista l'espectador entengués que el cartell parlava de Catalunya, que aquest ens transportés a l'any 1714 amb la seva tragèdia (a partir de la forma, el color, la textura...), i que plàsticament la relació entre imatge i text fóra equilibrada.
El Sr. Josep Oriol lliura el 1r premi a Carla Ribalta. |
El Sr. Josep Oriol destacà la
qualitat dels treballs presentats, motiu pel qual es decidí atorgar, a més del
premi, dos accèssits. El primer premi va ser per a Carla Ribalta (1ESO B). La seva creació reflecteix clarament el tema de Catalunya, ja que presenta les quatre
barres; amb la lletra negra del títol ens parla del període de foscor que va viure la població durant
aquelles dates tan dures. La part superior del cartell té una bona qualitat
plàstica i expressiva. A la part
superior trobem una imatge en blanc i negre de la Barcelona del 1714, que ens
acaba d'acostar a l'any de què ens parla el títol.
El primer accèssit fou
atorgat a Júlia Ibáñez (1ESO B) per un cartell plàsticament molt ben
equilibrat ja que ocupa molt bé tot l'espai de l'A4; amb la imatge central ens
situa a la Barcelona del 1714, el cargol marí o corn marí també ens hi
transporta atès que era així com es comunicaven els fusellers de la muntanya, i
el text que es va repetint en forma d'espiral, Viure lliures o morir, era el que acompanyava a les banderes
negres de la resistència. Finalment
trobem una gran aspa, vermella de sang, que ens recorda el símbol del
Tricentenari.
El segon accèssit va ser
per a Cristina Figareda (1ESO B). El
cartell ràpidament situa l'espectador a Catalunya, i també el situa gràcies a
la imatge central que trobem arrugada pel pas del temps a la Barcelona del
1714.
Els altres 18 cartells
seleccionats, considerats com a finalistes, foren les obres dels alumnes
següents: Roger Sánchez, Meritxell Prat,
Lara Pons, Mireia Amorós, Ona Viñas (1ESO A), Meritxell Font, Paula Fernández,
Carmina Mas (1ESO B), Adam Lalaoui, Irene Lloret, Arnau Lleixà (1ESO C), Sara Font, Clàudia Fornells, Dulcenombre
Plantón, Lluís Moncada, Nora Ylla, Coral Verdaguer (1ESO D), i Mariona Colomer
(1BAT A).
RECONEIXEMENTS
Oriol
Portell Jordà, 1r
premi V Premi
Fundació Institut Jaume Vicens Vives de Girona,
modalitat Història
local.
José
Andrés Ballester Huesca, accèssit V
Premi Fundació Institut Jaume Vicens Vives de Girona, modalitat
Història local.
Marina
Cusí Sánchez, 1r
premi V Premi
Fundació Institut Jaume Vicens Vives de Girona, modalitat
Relat Curt.
Lluc
Solés Carbó,
accèssit
V Premi Fundació Institut Jaume Vicens Vives de Girona, modalitat
Relat Curt.
Cíntia Olivet Solà,
accèssit V Premi
Fundació Institut Jaume Vicens Vives de Girona, modalitat
Relat Curt.
Carla
Ribalta Bagué, 1r
premi V Premi Fundació
Institut Jaume Vicens Vives de Girona, modalitat
Cartellisme.
Júlia Ibáñez Massa,
accèsit V Premi Fundació
Institut Jaume Vicens Vives de Girona, modalitat
Cartellisme.
Cristina Figuereda
Rosa, accèsit V
Premi Fundació Institut Jaume Vicens Vives de Girona, modalitat
Cartellisme.
Júlia Ibáñez Massa,
menció especial dissenyadora
del diploma V Premi Fundació Institut Jaume Vicens Vives de Girona.
Josep Maria Gallegos
Saliner (2A BAT),
classificat en les proves
CANGUR de matemàtiques.
Laura Peña Queralta
(2A BAT), classificada en les
proves CANGUR
de matemàtiques.
Aleix Lascorz Guiu (2A
BAT), classificat
en les proves CANGUR de
matemàtiques.
Víctor Manuel
González Duesco (2A BAT),
classificat en les proves
CANGUR de matemàtiques.
Daniel Rodríguez
Estévez (2A BAT),
classificat en les proves
CANGUR de matemàtiques.
Joan Ariño Bernand
(1A BAT), classificat
en les proves CANGUR de
matemàtiques.
Pol Muñoz Pastor (1A
BAT), classificat
en les proves CANGUR de
matemàtiques.
Adam Teixió Bonfill
(1A BAT), classificat
en les proves CANGUR de
matemàtiques.
Pau Batlle Franch (1A
BAT), classificat
en les proves CANGUR de
matemàtiques.
Mariona Colomer Rosell
(1A BAT),
classificada en les proves
CANGUR de matemàtiques.
Joan Massachs Güell
(1A BAT), classificat
en les proves CANGUR de
matemàtiques.
Andrea Franch Huguet
(1A BAT), classificada en les proves CANGUR de
matemàtiques.
Josep M. Gallegos
Saliner (2A BAT),
medalla
de plata en
l'Olimpíada
de Física a
nivell estatal.
José
A. Ballester (2A BAT),
medalla
de bronze en l'Olimpíada
de Física a
nivell estatal.
Robert
Planas (2A BAT),
medalla
de bronze en l'Olimpíada
de Física a
nivell estatal.
Adrià
Prades Martinell (1B BAT),
guanyador
del concurs +MATES,
categoria
de Batxillerat.
Aleix
Lascorz Guiu (2A BAT),
guanyador del premi CRACS
convocat per la UdG al
millor pòster de treball de recerca, modalitat de millor
recerca.
Neus
Miquel Armengol (2A BAT),
finalista premi CRACS
convocat per la UdG al
millor pòster de treball de recerca, modalitat de millor
recerca.
José
Andrés Ballester (2A BAT),
accèssit a la 8a edició dels Premis
de treballs
de recerca de batxillerat atorgats
per la Societat Catalana de Química (Institut d'Estudis Catalans).
José
Andrés Ballester (2A BAT), 7è
lloc de la prova classificatòria de l'Olimpíada
Informàtica Telemàtica.
Josep
M. Gallegos (2A BAT),
14è
lloc de la prova classificatòria de l'Olimpíada
Informàtica Telemàtica.
Josep
M. Gallegos (2A BAT),
classificat a
l'Olimpíada de Química,
fase catalana.
Guillem
Gómez Garcia (2B BAT),
medalla de bronze a l'Olimpíada
de Biologia, fase
catalana.
Pol
Muñoz Pastor (1A BAT),
primer premi del concurs
Dissabte transfronterer de les matemàtiques.
Pau
Batlle Franch (1A BAT),
primer premi del concurs
Dissabte transfronterer de les matemàtiques.
Laura
Peña Queralta (2A BAT),
primer
premi de la 50a
Olimpíada Matemàtica,
fase catalana.
José
Andrés Ballester Huesca (2A BAT),
segon
premi de la 50a
Olimpíada Matemàtica,
fase catalana.
Josep
M. Gallegos Saliner (2A BAT),
segon
premi de la 50a
Olimpíada Matemàtica,
fase catalana.
Jordi
Bosch Bosch (1B BAT),
tercer
premi de la 50a
Olimpíada Matemàtica,
fase catalana.
Oriol
Portell Jordà (2D BAT), guanyador
d'un premi de poesia als
Jocs Florals de l'Institut Jame Vicens Vives,
categoria de batxillerat.
DISCURS DE CLOENDA
La Sra. Mercè Juanola, inspectora d'Ensenyament remarcà la rellevància de l'acte per tal com suposava un reconeixement de l'excel·lència i per la tria d'un tema connectat amb la nostra història. Valorà l'esforç de l'alumnat i agraí sincerament la participació del Sr. Miquel Calçada així com la tasca dels professors, del jurat i dels membres de la Fundació Institut Jaume Vicens Vives de Girona.
Sra. Mercè Juanola, Sra. Elisabet Saguer |
La Sra. Roser Urra, regidora de Serveis Administratius i Joventut, en representació de l'Ajuntament de Girona, va voler agrair la invitació de la Fundació i va excusar l'alcalde. Reconegué la gran tasca realitzada per les persones implicades en el Premi i valorà la importància dels temes locals i històrics i que en moments rellevants la gent jove valorés l'esforç i la dedicació, que mantenen viva la nostra identitat. Finalment, agraí la participació de tothom.
Sra. Elisabet saguer, Sra. Roser Urra. |
RECITAL MUSICAL. EL CANT DELS OCELLS
D'esquerra a dreta, Núria Planes, Carme Homs i Lluc Solés. |
Com a cloenda el públic va poder escoltar una de les peces emblemàtiques de la nostra música, El cant dels ocells, interpretada pels estudiants de 1r de batxillerat Carme Homs (violí), Núria Planes (violoncel) i Lluc Solés (piano). Abans, però, les alumnes Paula Aguado i Maria Cruz van llegir un text que explicava l'origen i la significació d'aquesta composició.
A finals d'agost de 1705,
el rei Carles III, l'Arxiduc, va desembarcar solemnement a Barcelona. Li van
cantar un himne, publicat en un full volander en forma de goigs, amb un vaixell
en què onejava la bandera catalana al capdamunt de l'arbre mestre. Es titulava:
Cant dels Aucells quant arribaren los vaixells. I, en lletra més petita, Devant de Barcelona, y del desembarch
de Carlos III (que Deu guarde).
El cant dels ocells s’ha d’entendre com un dels cants de la nit
de Nadal, segurament adequat a les llibertats d’orgue o de música de la missa
de matines, tot fent referència a la natura que aquella nit transforma l’hivern
en primavera, i fent aparèixer el cant de tots els ocells del bon temps que
prenen ordenadament la paraula. Segons una tradició estesa per tot Europa,
aquesta nit màgica les bèsties adquireixen la capacitat de parlar i de predir
el futur i la benaurança d’un nou temps que s’obre. A més, dins de les
llibertats d’orgue a les esglésies, els assistents feien sonar reclams de tota
classe d’ocells —els homes al cor o els nens al costat de l’altar—, fet que
hauria propiciat la cançó.
Per tant, no va ser cap atzar que en l’arribada de Carles III a Barcelona
l’any 1705 es dictés una lloança de benvinguda precisament fent la paròdia o
transformació de la cançó nadalenca dels ocells. D’aquesta manera s’indicava
simbòlicament la nova etapa política i social que encetava la nova casa reial.
El Cant dels Ocells és una nadala
catalana de gran èxit als segles XVII, inicis del XVIII i XX. Pau Casals va
popularitzar la versió més coneguda de la cançó, la qual interpretava al
començament de tots els seus concerts des del seu exili, l’any 1939. Fruit del
sentiment catalanista de Pau Casals, i d’una
conferència a la seu de les Nacions Unides (I am a Catalan) on va interpretar aquesta cançó. Ha esdevingut un
símbol de pau i llibertat a arreu del món, però de manera significativa a
Catalunya.
Fotografies: ENRIC MIRAMBELL ROQUETA
Cap comentari:
No es permeten comentaris nous.