Fa uns dies vam publicar
una notícia sobre la participació del nostre institut en el projecte
Benjamin de Sefarad i la repercussió que havia tingut en els mitjans de
comunicació. Ara és el moment de conèixer més en què consisteix aquest
projecte, i per això en Roger Giné,
alumne de 1r de Batxillerat Internacional (BI), entrevista la Isabel Salvo, cap del Departament de
Ciències Socials.
- Bé, en primer lloc, què és el projecte Benjamin de
Sefarad?
- El projecte Benjamí de Sefarad consisteix en un projecte didàctic Es volen donar a
conèixer certs aspectes del Call Jueu als instituts de Castelló d’Empúries i
Besalú, amb qui compartim el projecte, i també als ciutadans de Girona, un cop
s’hagi finalitzat el treball al mes d’abril vinent.
- Quina importància té tenir cura del call jueu de la
ciutat?
- Tant des d’un punt de vista material (de les cases,
de la sinagoga i tot això) i també des d’un punt de vista immaterial (de la
llengua, de la cultura, dels costums, de la història), el call jueu de la
ciutat és una joia del passat que cal conservar perquè puguin gaudir-ne les
futures generacions i per aprendre més sobre la nostra pròpia història.
- D’on neix el projecte Benjamí de Sefarad?
- Tota aquesta idea del projecte Benjamí de Sefarad prové del call de Lucena
(Andalusia), que va voler idear un projecte de caire didàctic on hi
participarien alumnes dels instituts per donar a conèixer la importància de les
seves jueries. A partir d’aquí, el
Patronat del call de Girona va recollir
la idea que ara s’intenta desenvolupar per primer cop.
- Ha comentat que instituts d’altres ciutats també hi
participen. Quins són?
- A part de l’Institut Jaume Vicens Vives de Girona, a
les comarques gironines també hi participen instituts de Besalú i de Castelló
d’Empúries, ciutats que també gaudeixen d’un ric call jueu i que s’han animat a
participar en aquest projecte pilot.
- Com es pensa aplicar aquest programa?
- Aquesta serà una de les parts més complicades del
projecte, ja que va dirigit als nois de 2n d’ESO, que són els que tenen per al
seu currículum alguns continguts que es poden assimilar amb el projecte. Això
implica que s’hauran de dedicar hores lectives per dur a terme el projecte a
classe, però que s’haurà d’integrar amb les assignatures dels alumnes ja que el
temps que es disposa a classe és molt limitat.