dilluns, 14 de novembre del 2016

L'EXPERIÈNCIA DE LA XELL BRUNET AMB EL TREBALL DE RECERCA

La Xell Brunet, exalumna de 2n de Batxillerat de l’Institut Jaume Vicens Vives de Girona, ens explicat la seva experiència amb el treball de recerca, titulat “Estudio de variantes genéticas reductoras de riesgo de cáncer de mama en portadores de mutaciones deletéreas en BRCA1/ BRCA2”. Cal recordar que amb aquest treball va guanyar el primer premi del concurs de treballs de recerca organitzat per la Universitat de Vic i l’Associació Osona Contra el Càncer, així com un primer premi en el Certamen Jóvenes Investigadores, organitzat pel Ministeri de Cultura.


Des del principi sabia que volia fer el treball de recerca d'alguna cosa relacionada amb la genètica del càncer. Quan em vaig començar a informar sobre el tema, vaig veure que la tendència en la majoria d'investigacions en aquest camp és buscar mutacions que incrementen el risc de patir un càncer, utilitzant-les com a marcadors de diagnòstic i prevenció. Llavors vaig pensar que de la mateixa manera que existeixen mutacions que provoquen càncer, poden existir mutacions que protegeixen del càncer, les quals seria molt interessant estudiar perquè entendre com actua significa descobrir una manera d'evitar el desenvolupament de tumors. Així que vaig decidir que dedicaria el meu treball de recerca a investigar mutacions protectores de càncer, en concret de càncer de mama.

Gràcies al Programa Joves i Ciència, vaig tenir l'oportunitat de col·laborar amb l'Institut Català d'Oncologia, que em va donar accés a les seves bases de dades, d'on vaig seleccionar pacients amb mutacions en BRCA1/2 (unes mutacions que gairebé sempre provoquen el desenvolupament de càncer de mama en dones) que no haguessin patit cap càncer tot i trobar-se en edats avançades. Els casos que vaig trobar indicaven que les pacients podien ser portadores de mutacions protectores perquè tenien filles que, amb la mateixa mutació en BRCA1/2, sí que havien patit càncer de mama. Els investigadors de l'ICO ho van trobar prou interessant com per seqüenciar els ADNs d’aquestes pacients sorprenentment sanes i les seves filles. Comparant els genomes d'unes i altres, vaig identificar una mutació com a possible mutació protectora de càncer de mama. Gràcies a una col·laboració amb l’Institut de Química Computacional i Catàlisi, vaig poder estudiar amb simulacions computacionals com aquesta mutació afecta la proteïna que codifica pel gen en el que es troba. Els resultats que vaig obtenir indiquen que efectivament es pot tractar d’una mutació protectora de càncer de mama en pacients amb mutacions en BRCA1/BRCA2, tot i que cal investigar-ho més profundament per poder-ho afirmar amb seguretat.

La següent fotografia és de quan vaig presentar el meu treball en un congrés divulgatiu al Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona. Gràcies al treball, també vaig obtenir el primer premi del concurs de treballs de recerca organitzat per la Universitat de Vic i l’Associació Osona Contra el Càncer, així com un primer premi en el Certamen Jóvenes Investigadores, organitzat pel Ministeri de Cultura. El millor que m'ha aportat fer aquest treball, però, ha sigut l'oportunitat de desenvolupar les meves idees i realitzar una investigació des del principi fins al final en un camp com la recerca del càncer, on qualsevol aportació pot acabar sent molt útil.


Xell Brunet Guasch
Alumna del Batxillerat Internacional
Promoció 2014-16