L’esprint de contes, és un joc literari en el qual es juga en equip;
alumnes seleccionats pel seu talent plàstic, literari i creatiu formen grups de
quatre integrants. Comença la competició amb unes normes primeres, tot i que se
n’introduiran d’altres, dinamitzant i complicant el projecte creatiu, provocant
una constant metamorfosi del resultat final.
Es divideix en dues fases, la primera de les quals ha va tenir lloc el
dimecres 13 d’abril.
Els grups gironins, dividits
en primer cicle (cinquè i sisè de primària), segon cicle (primer i segon d’ESO)
i tercer cicle (tercer i quart d’ESO), tenien tres hores per a fer la seva
petita obra mestra: un escrit literari
definit prèviament a l’atzar pels docents, amb opcions temàtiques com
l’amor, l’aventura o el terror, i una frase d’una novel·la cèlebre per a cada
tema. Es podia redactar en català, castellà i anglès. A més, els alumnes amb
qualitats plàstiques s’encarregaven d’una creació artística relacionada
estretament amb la narració. Disposaven de materials diversos i també de
recursos de consulta, com diccionaris. Durant les tres hores de concurs, hi va
haver sorpreses: elements que s’havien d’introduir al text, quan aquest ja
tenia el sentit argumental definit. A cada demarcació (Girona i Barcelona) les normes i requisits eren heterogenis, cosa
que va aportar a la segona fase, treballs de tota mena.
Les virtuts dels centenars
d’alumnes van esperonar a embarcar-se en una segona fase anomenada “Contes a l’Esprint II. Explica i interpreta
el teu conte”, celebrada el dimecres 25 de maig, a la seu del CESIRE.
Esdeveniren partícips els guanyadors i
finalistes de les demarcacions. Llavors el joc fa un gir de cent-vuitanta
graus, i les disciplines de l’art es bescanvien, per donar pas a la
interpretació del relat. Els centres participants tenien 7 minuts per explicar
i representar el seu conte, i es valorava, sota el judici d’un il·lustre jurat,
la interpretació dramàtica i altres aspectes teatrals, però també l’ús de
frases incòmodes , i gestos repetitius en personatges, que sense avís previ,
l’organització plantejava. Hi van participar tres centres gironins: l’Institut
Jaume Vicens Vives i les escoles primàries Annexa-Joan Puigbert i Dr. Masmitjà,
la qual va obtenir el primer premi en la seva categoria.
Es tracta d’un gran projecte,
i d’un concurs amb molt futur, que en dos anys s’ha estès massivament, i s’ha organitzat a nivell de
país. Estimula la creativitat, les llengües i el seu aspecte lúdic, el treball
col·laboratiu i la transversalitat entre
alumnes de diferents edats, i el més important; el tractament integral de
l’art, moltes vegades oblidat per els centres, però ben vigent – sovint
recòndit – als cors dels joves.
Roger
Castellanos
Alumne
de 3r d'ESO