El dia 16 de desembre,
els alumnes de 3r d’ESO vam anar d’excursió. Vam visitar dos museus: el Museu
de la Pesca de Palamós i el Museu del Suro de Palafrugell. Ens vam dividir en
dos grups, anant primer a un museu i després a l’altre.
Al Museu de la Pesca
ens van projectar un vídeo per introduir-nos a la visita, en la qual ens van
ensenyar tècniques de pesa, tots els oficis relacionats amb el mar... En resum,
coses que no sabíem sobre el món marítim.
Al Museu del Suro vam
fer un viatge en el temps, vam anar 100 anys enrere, al 1914. El guia ens va
donar la roba dels treballadors d’aquella època i vam dividir-nos en 6 grups,
cadascun amb la seva feina. Gràcies a unes cartolines i al guia vam poder
explicar la nostra feina mentre fèiem la visita pel museu.
Com podeu llegir, va
ser un dia d’allò més complet i didàctic.
Jaume
Rovira
Alumne de 3r d'ESO B
El passat
16 de desembre, els alumnes de tercer d'ESO, vam anar a visitar el Museu de la
Pesca de Palamós i el Museu del Suro de Palafrugell. El dia va començar quan
vam sortir en dos autobusos cap a les localitats del Baix Empordà (ens vàrem
dividir en dos grups perquè així, mentre un estava a Palafrugell, l'altre era a
Palamós).
El meu
grup va anar primer a Palamós, i com que vàrem arribar d'hora, ens van deixar
uns trenta minuts perquè visitéssim una mica el poble. Aquest temps va passar
volant i vam haver de tornar ràpidament cap a l'entrada del Port de Palamós,
que era on havíem quedat. Va ser llavors quan les dues classes que érem ens vam
dividir. Primer va entrar al museu 3er B, i al cap d'uns deu minuts nosaltres.
Vàrem deixar les maletes en un racó de l'entrada, i llavors ens van fer entrar
en una sala, on hi havia una gran pantalla i unes butaques. Era com un cinema,
però més petit. Allà vàrem veure un vídeo sobre com havien anat evolucionant
les poblacions costaneres, les arts de pesca, el turisme... Quan va acabar,
vàrem sortir de la sala, i ens sentàrem en el centre d'una altra. Va ser
llavors quan la nostra guia es va presentar, es deia Agustina. El que ens va
dir primer va ser que érem en una sala anomenada la peixera, ja que a les
parets hi havia imatges de peixos del mar Mediterrani. Allà ens va explicar
quantes espècies de peixos hi havia, quines eren d'interès pesquer, els ports
més importants de la Costa Brava i les dues classes de peixos que hi ha i les
seves diferències. A la sala següent, ens va ensenyar, a través de maquetes,
les costes de la Mediterrània i a quins eren els llocs on les gambes estaven
situades i per què, ja que són uns crustacis molt ben valorats ja que són bones
i cares. També vàrem saber com vivien les persones que es dedicaven a la pesca
i tenien una casa al costat del mar. A la quarta estança, ens va explicar com
es feien els vaixells, i com es deien els constructors que ho feien possible.
Quan va acabar, vam anar a la segona planta, i allà vam distingir els tipus de
xarxes que hi havia, quines s'utilitzaven de dia o de nit i qui les feia. I
abans de marxar, ens va explicar quins tipus de pesca fan les embarcacions de
Palamós i com són. Vàrem baixar, ens vam acomiadar de l'Agustina, vam agafar
les maletes i vam pujar a l'autobús per anar cap a Palafrugell.
A cap de
deu minuts vam arribar, i com que anàvem malament de temps, ja va entrar
l'altra classe a corre-cuita, i nosaltres cinc minuts després. En entrar, un
home ens va fer deixar les maletes en una mena de guixetes, i ens va dirigir
fins a un pis que hi havia a la part superior del museu. Llavors es va
presentar d'una forma molt cordial, es deia Pepet, i ens va tractar com a
aprenents de l'ofici de tapers de l'any 1914. Per això, ens va fer posar una
faldilla llarga de quadradets de color negre i marró a les noies i als nois una
armilla negra. Va dir que ens repartíssim en sis grups: tres de només noies, un
de només nois i els altres dos mixtes. Ens va repartir unes targetes a cada
grup i va ser llavors quan la visita va començar. Vam baixar les escales i vam
anar al pati del museu, on va dir que cada vegada que digués el nom de la feina
que hi havia a dalt de les targetes havia de sortir el grup per explicar la
seva feina, i llavors havien de fer una prova per veure si ho havien entés. El
primer grup va ser el dels “Peladors”, i bàsicament consistia en extreure el
suro de l'alzina surera d'una forma determinada i llavors fer-ne un fardo ben
lligat. Llavors, vam entrar a dins i els va tocar el torn al grup dos que eren
els “Toscadors”, i aquests el que havien de fer era treure
la tosca de les pannes de suro. Després va venir el meu grup, que érem els
“Llescadors” i representava que havíem de llescar el suro: la nostra prova va
consistir en seure en una cadira i provar-ho com es feia sense cap estri. El
grup quatre, eren els “Carradors” i aquests havien de
llescar la panna de suro i extreure'n els carracs, la seva prova va ser
analitzar quines estaven ben fetes, i quines no. El cinquè grup eren els
“Tapers” i aquesta prova consistia en fer els taps de suro a mà. Vam anar a una
sala que hi havia al costat i allà li va tocar el torn al sisé i últim grup,
que eren les “Triadores” i aquestes triaven quins taps estaven ben fets i quins
no, i els classificaven. Llavors ens va
explicar que, en un futur, es constuïrien màquines que farien les feines
d'alguns grups. L'última cosa que vam veure va ser una màquina que organitzava
els taps i els posava en bosses.
Quan va acabar la visita, vam anar a deixar la roba als
cistells, vam anar a agafar les motxilles, i vam anar a l'autobús per tornar a
Girona.