Paquita Bonany amb els alumnes del Projecte Integra |
ENTREVISTA A PAQUITA BONANY (COORDINADORA DEL PI)
Què és el Projecte Integra?
L’atenció a la diversitat és un objectiu molt
important al nostre centre per tal d’atendre les necessitats personals i
d’aprenentatge: cal fer que cada un dels nostres alumnes pugui avançar cap a
l’autonomia en tots els seus aspectes de creixement personal i social. Com que
tots els alumnes són diferents, també tenen formes d’aprendre i necessitats
diferents. El Projecte Integra s'inclou dins del Programa d'Atenció a la Diversitat de I’IJVV.
Està pensat essencialment per a alumnat de primer cicle d'ESO amb
dictamen de l'EAP i que té dificultats d'integració a l'aula ordinària.
Quin és l'objectiu principal d'aquest projecte?
Reforçar l’atenció personalitzada per
potenciar l’autoestima, proporcionar una bona orientació escolar a cada alumne
i organitzar de manera globalitzada els aprenentatges bàsics i fonamentals de
diverses matèries amb una metodologia més pràctica i activitats més funcionals
i manipuladores.
D'on va sorgir la idea? Quan va començar?
La directora, Sra. Elisabet Saguer, sempre ha
impulsat l'atenció a la diversitat integrant el màxim possible tots els alumnes
del centre. Cada curs s’intenta millorar aquesta atenció segons els recursos de
què disposa. A finals del curs passat va proposar la idea del projecte a un
grup de professors.
Com es treballa?
Els alumnes treballen en grup reduït i són
atesos gairebé cada hora per dos professors. Treballen per projectes, com ara
el projecte de lectura, el de manualitats i el cinefòrum, entre d'altres, de
manera interdisciplinària per tal que puguin assolir els objectius de les
competències bàsiques que ens marca la LEC, com per exemple l'autonomia
personal, la competència digital, la cooperació amb els companys...
A part de fer les assignatures tradicionals, quines matèries hi ha?
Dins del projecte Cinefòrum, per exemple, cada
setmana els alumnes veuen una pel·lícula i després han de fer unes activitats
concretes, que són interdisciplinàries, sobre cada film. També fan altres
projectes, sobretot de manualitats, que tenen relació amb totes les
assignatures, des de Visual i Plàstica fins a Matemàtiques.
Per què es fa amb alumnes de primer cicle? Qui hi participa?
En aquest projecte hi participen els alumnes
de primer i segon d'ESO que tenen necessitats educatives. Es fa només a primer
cicle perquè s'ha començat aquest curs i així els alumnes poden ser atesos des
de l'inici de l'ESO.
Tots els alumnes són d'aquest institut o també n'hi ha d'altres centres?
Tots els alumnes que van al Projecte Integra
són d'aquest institut, no n'hi ha cap d'altres centres.
Quins són els horaris i les aules?
S'ha procurat fer un horari fàcil de recordar.
Per això, s'han fet dues franges: la 1a i 2a hora i la 5a i 6a, en què els
alumnes van a la biblioteca. Només hi ha una excepció: la 6a hora del dimarts
no es fa perquè els alumnes tenen Tutoria a l'aula ordinària. Llavors, la 3a i
4a hora de tots els dies (excepte els dijous), els estudiants són a l'aula
ordinària.
Com treballen quan van a l’aula ordinària?
Aquests alumnes van algunes hores a l'aula
ordinària on han estat assignats. Com que no hi van totes les hores, allà hi
treballen de dues maneres: fan dossiers i fitxes que els preparem seguint el
ritme del Projecte Integra, o bé fan fitxes adaptades pel professor de la
matèria que fan a l'aula. És a dir, comparteixen activitats de l’aula
específica amb activitats amb el grup classe ordinari. Si l'alumne assoleix bé
els objectius de l'assignatura que es realitza a l'aula ordinària també pot
seguir la mateixa programació.
Quins han estat els resultats fins ara?
Crec que els resultats d’aquestes
dues avaluacions han estat
força positius. Els alumnes que hi assisteixen treballen en els projectes
específics i també amb dossiers que poden continuar treballant a l'aula
ordinària.
Creus que el Projecte Integra tirarà endavant?
Penso que sí, ja que el professorat que hi
participa hi posa molt treball i molta il·lusió per fer que tots els alumnes
avancin en el seu procés d'aprenentatge i adquireixin més autonomia personal.