dimarts, 4 de juny del 2013

IMPULS DE LA LECTURA DEL JVV



El curs 2012–2013 l'Institut Jaume Vicens Vives ha entrat a formar part de l'Impuls de la Lectura. Aquest Pla Nacional té com a objectiu estratègic la millora de l'èxit escolar de tot l'alumnat. I ho fa potenciant la lectura sistemàtica en totes les àrees i matèries del currículum al llarg de tota l'escolaritat bàsica per augmentar la competència comunicativa i lingüística i el desenvolupament de l'hàbit lector dels infants i joves, sense oblidar que la competència lectora és la base de molts aprenentatges i un requisit per participar amb èxit en bona part dels àmbits de la vida adulta.
Durant els cursos 2012-2015 la comissió d' Impuls de la lectura dinamitzarà el procés d'elaboració del Pla lector de centre. Aquesta comissió s'ha constituït el curs 2012-2013. Està formada per la inspectora del departament d'ensenyament, la directora, la coordinadora de llengua, interculturalitat i cohesió social (CLIC), el coordinador pedagògic, la cap d'estudis, el cap de departament de llengua catalana, el cap de departament de llengua castellana, el cap de departament de llengües estrangeres, la professora de francès, una professora del departament de castellà, la tutora de l'aula d'acollida (AA) i l'assessora externa LIC.
Com a punt de partida aquest curs 2012-2013, la comissió ha realitzat:
L'anàlisi de resultats de les proves externes de la comprensió lectora (proves diagnòstiques de llengua catalana i de llengua castellana de 3r d’ESO del curs escolar 2011-12).
L'anàlisi metodològica del tractament de la lectura al centre. Per dur a terme aquesta tasca, s'han recollit les reflexions i les accions de lectura que es porten a terme als diferents departaments didàctics del centre al centre en relació als tres eixos de la competència lectora: gust per llegir, llegir per aprendre i saber llegir.
L'aplicació d'estratègies metodològiques: “Tallers de lectura”. Concretament s’han portat a terme tres tallers amb l’objectiu comú de treballar a les aules una tècnica de lectura concreta: el mecanisme de les inferències. Així, durant el mes d’abril es va fer aquesta experiència a l’aula d’acollida (en llengua catalana), a 1r ESO C (en llengua castellana) i a 3r ESO C (en llengua catalana).

Text: FINA PLANADEVALL, ESTER ROBLES I ANTÒNIA VILAPLANA I  (Professores de llengua)