TONI COSGAYA (Professor d’Economia)
Durant el curs
2012-2013 l'Institut Jaume Vicens Vives ha impartit per segon cop l'assignatura
La Cooperativa, dins l'oferta d'assignatures optatives de 4t d'ESO.
Aquesta matèria esdevé una continuació lògica de l'assignatura optativa de 3r
d'ESO Emprenedoria, implantada recentment als instituts del nostre país.
A La
Cooperativa l'alumnat ha après a crear i gestionar una cooperativa, així
com també a comprar i vendre. Aquest curs la nostra cooperativa ha rebut el nom
de GiroFun, i està integrada per 17 estudiants.
Què és LA COOPERATIVA?
L'assignatura no és
un projecte aïllat, sinó que s'emmarca dins el projecte EJE (Empresa Jove
Europea):
Aquesta és una iniciativa d'abast Estatal, i
on el curs 2012-2013 han participat 433 cooperatives de diferents i molt
variats centres educatius. El projecte es coordina des la localitat de La Felguera
(Principat d'Astúries), en concret des de del centre d'emprenedoria Ciudad
Industrial del Valle del Nalón. A les comarques gironines s'han creat disset cooperatives
dins el mateix projecte.
Un element
fonamental del projecte EJE és la col·laboració i l'establiment de relacions
comercials entre cooperatives d'arreu de l'Estat. En aquest sentit, a cada
cooperativa se li assigna una cooperativa sòcia.
A continuació, cada
entitat ha de comercialitzar i vendre en el seu mercat local els productes de
la cooperativa sòcia. La Cooperativa GiroFun té com a sòcia a Gigia Coast,
cooperativa de Gijón (Astúries).
En aquests moments
ambdues cooperatives estan elaborant els seus catàlegs. Després d'un intercanvi
d'informació, en els catàlegs s'inclouen productes que es creu que tindran
sortida en el mercat local de la cooperativa sòcia. A continuació, es fa un
estudi de mercat sobre els productes del catàleg i finalment es compren aquells
que es vendran millor.
Altres activitats
que s'han fet dintre de La Cooperativa han estat: familiaritzar-se amb
la gestió d'una empresa, aprendre a dissenyar la imatge de la cooperativa:
logotip, documentació, etc., crear una organització on els alumnes treballin
per departaments, fer una venda de coques a l'Institut i portar una
comptabilitat bàsica.