dissabte, 16 de març del 2013

EDUCAR ELS PROFESSIONALS DEL FUTUR

DOLORS FALGÀS (Psicopedagoga de l’institut Jaume Vicens Vives) 

El divendres 15 de març a les sis de la tarda la Consellera del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, Irene Rigau, va impartir, a Tribuna de Girona, la conferència inaugural del cicle Eixos d’una política educativa de país en temps de canvi.
La consellera Rigau va ser valenta i gràfica en exposar didàcticament el problema del dèficit fiscal que imposa el Govern central i l’efecte que té en el pressupost del Departament d’Ensenyament. Les partides de l’1x1, les de 0-3, les de 3-6, el programa Proa, etc. no anaven en el paquet ordinari de pressupost. Ara han desaparegut i a més s’ha retallat el gruix del pressupost ordinari.

També va fer referència a la positiva “feinada”  que realitzen els centres i les seves direccions, a més dels tutors/es que, a part de moltes altres tasques, comuniquen les absències dels alumnes als pares. Va exposar situacions insòlites que van merèixer un comentari clar i contundent de la consellera: “Si els centres truquen a casa per informar  que la nena no ha anat a escola i la resposta dels pares és que la filla està fent cua (en hores lectives) perquè li fa molta il·lusió ser a primera fila –referint-se al concert de Justin Bieber-, és que ha fallat la societat". Rigau va parlar de la importància de potenciar, d'una banda, uns valors que s'allunyin de la societat del consum, i de l'altra, una educació que eviti crear "ni-nis pel demà", atès que considera que els alumnes que no graduen l’ESO ho tenen molt malament.
La gratificació immediata del desig ha fet que alguns pares actuïn d'una manera egocèntrica i materialista, “vols un patinet, dissabte l’anem a comprar al Decathlon” va afirmar la consellera. "L'economia consumista necessita aquest tipus de mentalitat...” i va fer referència al fet que ara, quan el jovent surt, acaba comprant.
Va donar dades concretes del perquè de l'actual crisi econòmica, afirmant que aquesta mentalitat ha portat la societat i els governs a gastar "el que tenien i el que no tenien, esperant guanyar-ho en el futur". Per això, Rigau va insistir en la necessitat de replantejar el sistema educatiu per valorar el que s'és i no el que es té.
Segons Rigau, també cal revisar i potenciar la formació dels docents. "Per començar, no deixaria que entrés a Magisteri cap estudiant que hagi suspès una assignatura a la selectivitat, i canviaria la nota de l'aprovat d'un 4 a un 5", va sentenciar la titular d'Ensenyament. Si ella fos la responsable, la nota de tall per entrar a aquestes carreres seria d'un 7, recordant que a Finlàndia per estudiar per ser mestre cal entrar amb un 9. No pot ser que un/a mestre/a que és model dels infants faci faltes d’ortografia o no s’expressi correctament. Continuant amb la formació de mestres s'hauria de millorar la formació científico-tècnica dels estudiants de Magisteri, ja que el 75% dels qui opten per fer aquesta carrera provenen d'un batxillerat d'humanitats. "Si no ho fem, el mestre es troba amb què per fer una classe de matemàtiques ha de recórrer a allò que fa anys va aprendre a l'ESO".
Va posar com a exemple d’iniciatives lloables en el camí de l’excel·lència, entre d’altres, la de l’Institut Jaume Vicens Vives, amb el programa CiMs-Cellex: un programa de beques destinat a joves amb capacitat i motivació en l’àmbit de les matemàtiques i les ciències bàsiques per fer els dos cursos del Batxillerat Internacional.
Una conferència molt didàctica i de contingut dens, i no podia ser d’altra manera tractant-se d’una consellera que continua essent una bona mestra.