El passat dijous cinc de desembre es va dur
a terme una taula rodona, organitzada per la fundació Filosofia a
l’Abast i moderada pel professor Rubén Molina de la Universitat de
Girona, on hi van participar alumnes de segon de batxillerat de
diversos centres. Del nostre institut van anar-hi l’Eva Alexandra
Parera i en Sergi Riera. El tema que discutirien els participants
eren les professions, enfocades des d’un punt de vista filosòfic.
Després d’una breu presentació per part
del moderador, els alumnes van parlar de tres aspectes del tema
principal. Un darrera l’altre, els participants van expressar i
argumentar si opinaven que les habilitats i vocacions són innates o
adquirides, del paper més o menys important que juguen les diferents
professions dins la societat (i si ens ha d’influenciar a l’hora
d’escollir-ne una o, per contra, hem de buscar la satisfacció
personal) i de quins factors fan que una professió sigui
realitzadora (creativitat, feines intel·lectuals o mecàniques..).
A continuació va venir una estona de debat
entre els participants, en què es va tractar el tema de la
discriminació positiva de la dona en el món laboral i es va
respondre a una pregunta que el moderador va fer: Quin
seria el paper de l’ésser humà en una societat completament
tecnològica, en la qual s’ha assolit el màxim progrés en el
desenvolupament de les màquines i la intel·ligència artificial?
Finalment, va venir el torn de preguntes del públic en el que alguns
dels presents van aprofundir en afirmacions que havien fet els
participants anteriorment o van deixar a l’aire qüestions com per
quina raó volem tant de progrés
(respecte l’últim tema tractat al debat) o si una
màquina que ocupés el lloc d’un polític ho faria millor que un
humà, entre altres.
Després de més d’una hora d’arguments
i debat, la taula rodona va acabar i els participants van poder
respirar tranquils. Se’m fa difícil dir, com a espectadora, que
realment s’arribés a alguna conclusió convincent i satisfactòria
per tots els membres de la taula. Però dubto que arribar a unes
úniques conclusions fos la finalitat d’aquesta activitat. En
canvi, sí que vam poder apreciar l’esforç que hi havia darrera
les preparacions dels arguments i justificacions, la facilitat de
parla i la rapidesa de pensament que posseeixen els qui hi van
participar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada