Com ja vàrem comentar, un grup
d'alumnes de 2n de batxillerat que cursen l'assignatura d'Economia de
l'Empresa II varen assistir a la 6a jornada Empresa i Innovació, que va tenir
lloc a l'Auditori de Girona el passat 30 de novembre. A continuació, els nois i
les noies ens comenten com varen ser les diferents xerrades.
Toni Cosgaya
Professor d'Economia de l'Empresa
La primera ponència la va
presentar el Director Territorial de CaixaBank a Catalunya, Jaume Massana, el
qual ens va parlar sobre la gran importància de la innovació.
Pensar que innovar és
utilitzar les noves tecnologies de la informació és un error. Innovar
senzillament és començar a fer quelcom nou ja sigui obrint nous mercats,
començant a seguir diferents processos de producció o fent un producte
diferent.
Tot i això, en la societat
d’avui dia, amb innovar no n’hi ha prou ja que tot avança molt ràpid. D’aquesta
manera Massana ens va parlar de les claus de l’èxit de la innovació entre les
quals podem destacar l’organització àgil i flexible de l’empresa, la
personalització del producte i el pagament per ús en les compres de d’aquest.
La innovació durant els darrers anys ha passat de ser una eina per competir a
ser una eina per subsistir en el món empresarial, seguint el lema del congrés,
digitalitzar-se o morir, innovar per subsistir.
Amèlia Fortià Ramírez
Alumna de 2n de batxillierat
Jaume Massana durant la seva ponència |
2 - Ponència L’impacte de la
digitalització en l’empresa
La conferència impartida per
Jaume Clotet, director de Digital Services de KPMG, va incidir especialment en
l’ús de la innovació com a recurs essencial per sobreviure en aquest mercat
tant competitiu. Defensa una innovació adaptada a les necessitats del client. L’eficàcia
de la digitalització és una forma d’innovar que permet l’atracció de clients
potencials i una millora en l’empresa. Es basa sobretot en una atenció
personalitzada al client per facilitar-li la compra, l’efectivitat en la
selecció de personal, la millora en la comunicació de l’empresa, etc.
Laia Calvet Cornellà
Alumna de 2n de batxillerat
Jaume Clotet |
3 - Taula rodona Cap a
l'empresa digital
La tercera activitat,
anomenada “Cap a l’empresa digita”l, es presentava amb un format diferent a les
primeres, ja que es tractava d’una taula rodona o una tertúlia on es debatia
principalment el tema de la digitalització de l’empresa. La taula la constituïen
tres personalitats: Enrique Tomàs (Fundador i CEO d’Enrique Tomás), Bruno
Vilarassau (President de la comissió de Tecnologia i Nous Negocis de l’AED) i
Jaume Poblet (Digital Màrqueting Manager del RACC).
Entre ells parlaren
d’experiències pròpies, consells i opinions sobre les estratègies de
comunicació digital, l’adaptació a la tecnologia per part dels directius i els
empresaris de l’empresa, les passes a seguir cap a la digitalització i els
problemes tant de la tecnologia com dels clients. Una tertúlia dinàmica,
participativa i amb tocs d’humor que va acabar fent referència a grans empreses
modèliques en quant al procés digital com Google, Facebook i Zara. Seguidament,
es va donar pas a una pausa de mitja hora per esmorzar.
Roger Marcè Serra
Alumne de 2n de batxillerat
4 - Taula rodona
Digitalitzar-se o morir
La taula rodona que va tenir
lloc d'11:50 a 13:00h. estava protagonitzada per: Jordi Joan (director de
continguts de La Vanguardia) que exercia com a moderador, Miquel Martí (CEO
de Barcelona Tech City), Arnau Muñoz (CEO d’Airbnb a Espanya i Portugal) i Gina Tost (cofundadora i CEO de Geenapp).
El tema de debat d’aquesta
taula rodona fou: “Com es gestiona una empresa “nativa” digital?” Una de les
preguntes que segurament molts dels assistents de l’acte es plantejaven i que
el moderador Jordi Joan va realitzar als altres participants de la taula rodona
va ser la següent: com es gestiona la innovació d’una empresa que està en el
món de la innovació?
Els diversos empresaris van
considerar que un factor clau d’aquest procés era aprendre d’altres
experiències compartint la informació, les dades… Per així realitzar una
continua reinvenció i passar per processos de transformació total en diverses
categories.
Catalunya, pel que fa a la
innovació i a la aplicació del món digital en l’àmbit empresarial, es troba en
una posició capdavantera, però el principal problema és que ho expliquem poc.
La tecnologia fomenta la
desaparició de l’estructura clàssica per departaments de l'empresa gràcies a la
creació d’usuraris els quals permeten que l'organització sigui dinàmica i a
l’abast de tots els empleats i que tot depengui del col·lectiu, no únicament de
l’empresari. Així també es comparteix la informació.
La millor manera de
plantejar-se la innovació, en el cas de les PIMES, és contractant experts
digitals que proporcionin una altra visió de l’empresa tradicional, crear un
departament de I+D i realitzar una continua inversió per innovar i finalment
proporcionar una formació digital continua als treballadors.
Gesica Maria Bungardean
Alumna de 2n de batxillerat
5 - Videoconferència/ponència
El negoci digital
Va ser impartida per Chema
Alonso, Chief Data Officer de Telefonica. Avui dia, la digitalització arreu del
món s’ha convertit en un tema extens i molt important en aquelles empreses les
quals volen seguir amb vida i oferir als seus clients uns bons serveis i
productes.
A partir de la necessitat de
no quedar-se enrere en el sector productiu, la tecnologia esdevé una peça clau
pel correcte funcionament del negoci. No només es tracta de promoure’s a través
de les xarxes socials, també d'aportar una millora en els processos de
producció i conservació del medi. Si s’incorpora una tecnologia moderna, i a
més a més eficient, això pot suposar un gran estalvi de diners a l’empresa.
No obstant, pel que fa a la
seguretat de les dades, mai es pot assegurar res, és la part més complicada de
les noves tecnologies. Tot i invertir el màxim en les millors versions, en
qualsevol moment pot aparèixer un error, i no tots es poden solucionar. El que
la majoria d’empresaris busquen es trobar una tecnologia la qual els permeti gestionar
gran quantitat de dades en un temps i amb un cost monetari reduïts. Però abans
de triar s’ha d’analitzar el mercat, i si l’empresa està preparada per
experimentar tant un canvi en el sistema com en el manteniment, i si a més a
més, es capaç d’actualitzar freqüentment els programaris, ja que la tecnologia
està en constant moviment.
Irene Roura
Alumna de 2n de batxillerat