dimecres, 14 de desembre del 2016

REINVENTA'T 2.0: DIGITALITZAR-SE O MORIR --> LA CRÒNICA

Com ja vàrem comentar, un grup d'alumnes de 2n de batxillerat que cursen l'assignatura d'Economia de l'Empresa II varen assistir a la 6a jornada Empresa i Innovació, que va tenir lloc a l'Auditori de Girona el passat 30 de novembre. A continuació, els nois i les noies ens comenten com varen ser les diferents xerrades.

Toni Cosgaya 
Professor d'Economia de l'Empresa

 1 - Ponència L’hora de la transformació

La primera ponència la va presentar el Director Territorial de CaixaBank a Catalunya, Jaume Massana, el qual ens va parlar sobre la gran importància de la innovació.

Pensar que innovar és utilitzar les noves tecnologies de la informació és un error. Innovar senzillament és començar a fer quelcom nou ja sigui obrint nous mercats, començant a seguir diferents processos de producció o fent un producte diferent.

Tot i això, en la societat d’avui dia, amb innovar no n’hi ha prou ja que tot avança molt ràpid. D’aquesta manera Massana ens va parlar de les claus de l’èxit de la innovació entre les quals podem destacar l’organització àgil i flexible de l’empresa, la personalització del producte i el pagament per ús en les compres de d’aquest. La innovació durant els darrers anys ha passat de ser una eina per competir a ser una eina per subsistir en el món empresarial, seguint el lema del congrés, digitalitzar-se o morir, innovar per subsistir.

Amèlia Fortià Ramírez
Alumna de 2n de batxillierat

Jaume Massana durant la seva ponència

2 - Ponència L’impacte de la digitalització en l’empresa

La conferència impartida per Jaume Clotet, director de Digital Services de KPMG, va incidir especialment en l’ús de la innovació com a recurs essencial per sobreviure en aquest mercat tant competitiu. Defensa una innovació adaptada a les necessitats del client. L’eficàcia de la digitalització és una forma d’innovar que permet l’atracció de clients potencials i una millora en l’empresa. Es basa sobretot en una atenció personalitzada al client per facilitar-li la compra, l’efectivitat en la selecció de personal, la millora en la comunicació de l’empresa, etc.

Laia Calvet Cornellà
Alumna de 2n de batxillerat

Jaume Clotet

3 - Taula rodona Cap a l'empresa digital

La tercera activitat, anomenada “Cap a l’empresa digita”l, es presentava amb un format diferent a les primeres, ja que es tractava d’una taula rodona o una tertúlia on es debatia principalment el tema de la digitalització de l’empresa. La taula la constituïen tres personalitats: Enrique Tomàs (Fundador i CEO d’Enrique Tomás), Bruno Vilarassau (President de la comissió de Tecnologia i Nous Negocis de l’AED) i Jaume Poblet (Digital Màrqueting Manager del RACC).

Entre ells parlaren d’experiències pròpies, consells i opinions sobre les estratègies de comunicació digital, l’adaptació a la tecnologia per part dels directius i els empresaris de l’empresa, les passes a seguir cap a la digitalització i els problemes tant de la tecnologia com dels clients. Una tertúlia dinàmica, participativa i amb tocs d’humor que va acabar fent referència a grans empreses modèliques en quant al procés digital com Google, Facebook i Zara. Seguidament, es va donar pas a una pausa de mitja hora per esmorzar.

Roger Marcè Serra
Alumne de 2n de batxillerat

4 - Taula rodona Digitalitzar-se o morir

La taula rodona que va tenir lloc d'11:50 a 13:00h. estava protagonitzada per: Jordi Joan (director de continguts de La Vanguardia) que exercia com a moderador, Miquel Martí (CEO de Barcelona Tech City), Arnau Muñoz (CEO d’Airbnb a Espanya i Portugal) i Gina Tost (cofundadora i CEO de Geenapp).

El tema de debat d’aquesta taula rodona fou: “Com es gestiona una empresa “nativa” digital?” Una de les preguntes que segurament molts dels assistents de l’acte es plantejaven i que el moderador Jordi Joan va realitzar als altres participants de la taula rodona va ser la següent: com es gestiona la innovació d’una empresa que està en el món de la innovació?

Els diversos empresaris van considerar que un factor clau d’aquest procés era aprendre d’altres experiències compartint la informació, les dades… Per així realitzar una continua reinvenció i passar per processos de transformació total en diverses categories.

Catalunya, pel que fa a la innovació i a la aplicació del món digital en l’àmbit empresarial, es troba en una posició capdavantera, però el principal problema és que ho expliquem poc.

La tecnologia fomenta la desaparició de l’estructura clàssica per departaments de l'empresa gràcies a la creació d’usuraris els quals permeten que l'organització sigui dinàmica i a l’abast de tots els empleats i que tot depengui del col·lectiu, no únicament de l’empresari. Així també es comparteix la informació.

La millor manera de plantejar-se la innovació, en el cas de les PIMES, és contractant experts digitals que proporcionin una altra visió de l’empresa tradicional, crear un departament de I+D i realitzar una continua inversió per innovar i finalment proporcionar una formació digital continua als treballadors.

Gesica Maria Bungardean
Alumna de 2n de batxillerat

La segona taula rodona

5 - Videoconferència/ponència El negoci digital

Va ser impartida per Chema Alonso, Chief Data Officer de Telefonica. Avui dia, la digitalització arreu del món s’ha convertit en un tema extens i molt important en aquelles empreses les quals volen seguir amb vida i oferir als seus clients uns bons serveis i productes.

A partir de la necessitat de no quedar-se enrere en el sector productiu, la tecnologia esdevé una peça clau pel correcte funcionament del negoci. No només es tracta de promoure’s a través de les xarxes socials, també d'aportar una millora en els processos de producció i conservació del medi. Si s’incorpora una tecnologia moderna, i a més a més eficient, això pot suposar un gran estalvi de diners a l’empresa.

No obstant, pel que fa a la seguretat de les dades, mai es pot assegurar res, és la part més complicada de les noves tecnologies. Tot i invertir el màxim en les millors versions, en qualsevol moment pot aparèixer un error, i no tots es poden solucionar. El que la majoria d’empresaris busquen es trobar una tecnologia la qual els permeti gestionar gran quantitat de dades en un temps i amb un cost monetari reduïts. Però abans de triar s’ha d’analitzar el mercat, i si l’empresa està preparada per experimentar tant un canvi en el sistema com en el manteniment, i si a més a més, es capaç d’actualitzar freqüentment els programaris, ja que la tecnologia està en constant moviment.

Irene Roura 
Alumna de 2n de batxillerat