dijous, 17 de desembre del 2015

5a JORNADA EMPRESA I CONEIXEMENT

Dilluns 14 de desembre es va celebrar a l'Auditori Palau de Congressos de Girona la 5a Jornada Empresa i Coneixement, impulsada per l'Asociación Española de Directivos i Tribuna de Girona. El nostre institut va assistir amb alumnat de l'assignatura d'Economia de l'Empresa II de Batxillerat.

Va fer la introducció de l'acte en Jaume Massana, director territorial a Catalunya de CaixaBank i, tot seguit, va passar la paraula a l'Albert Bosch, moderador i conductor de la jornada. L'Albert és un aventurer que ha travessat l'Antàrtida, ha participat en vàries ocasions al París-Dakar i ha escalat l'Everest. A més, és promotor d'expedicions d'aventura.




La primera intervenció la va fer l'Alfons Cornella. Recolzat per una trepidant i espectacular presentació audiovisual ens va comentar quines són les vint tendències de futur. Per a ell, el futur és digital i físic alhora, ja que s'està produint la digitalització o ús digital d'objectes físics. Per exemple, un tractor és una màquina que proporciona un excel·lent servei a la pagesia. Si el modifiquem i el  connectem a un ordinador, les seves utilitats s'incrementen. Finalment, si el connectem a Internet les seves potencialitats són enormes.

El professor Cosgaya i els alumnes
El següent ponent que va intervenir va ser l'Antonio Dávila. Treballa a IESE, és doctorat per Harvard i també ha estat professor a Stanford. Va posar l'èmfasi, en un to ja més acadèmic, sobre els processos de gestió de la innovació a l'empresa. Hi ha molta creativitat no aprofitada a les empreses i també un munt d'oportunitats a l'entorn que es poden aprofitar. Per a ell, la tecnologia no és difícil de copiar. El que és més complicat és aplicar-la en un model de negoci, cosa que han fet amb èxit Google, Facebook, Apple o més recentment, Ali Baba. Finalment va comentar, amb molt d'encert, que quant més talent i formació tinguin els integrants d'una organització, menys necessitat tindran del factor sort.

A continuació es va celebrar una taula rodona, amb Eduardo Pereira (soci de KPMG), Javier Mas (director de Màrqueting de CaixaBank), David Muntañola (Director General Comercial i Màrqueting de Correos) i Xavier Costa (CEO de Lékué).

Un instant de la taula rodona
El matí va acabar amb una espectacular intervenció de Bernardo Hernández. El currículum d'aquest salmantí és espectacular: director mundial de producte a Google i actualment CEO de Flickr i vicepresident de producte de Yahoo. Va parlar d'aspectes tant interessants com el pas de l'Internet dels enllaços a l'Internet de les xarxes socials, la innovació disruptiva (aquella que és extremadament ràpida) i l'aparició i creixement de grans intermediaris a Internet. Va acabar la seva explicació amb els seus cinc principis fonamentals de l'èxit de tota empresa:

- Identificar problemes que afectin a molta gent.
- Treballar en aspectes ubicats en allò tecnològicament possible en la frontera (és a dir, portar les solucions tecnològiques fins a l'extrem del possible).
- Focalitzar l'atenció en un negoci, en un aspecte, fins que es faci bé. Només llavors, l'empresa es pot expandir cap a altres negocis.
- Tenir prou finançament com per a poder equivocar-nos.
- Dedicar-nos en cos i ànima al nostre treball i a aquells que ens envolten."

Antoni Cosgaya Martínez
Professor d'Economia