dijous, 13 de març del 2014

VALORACIONS DEL PROJECTE "ACOMPANYAMENTS"

El projecte Acompanyaments va néixer fa molts anys amb l’ajuda d’alumnes voluntaris de 4t d’ESO. Posteriorment, han estat els alumnes de Batxillerat Internacional els que s’han ofert a ajudar alumnes de tots els cursos d’ESO durant les hores del pati els dilluns i dimecres. Les tasques que aquests alumnes desenvolupen són les següents: ajuda amb deures de qualsevol tipus, resolució de dubtes sobre els continguts explicats a classe i ajuda a millorar el mètode d’estudi i de preparació d’exàmens dels alumnes d’ESO que participen en el projecte. El funcionament és senzill: cada alumne d’ESO s’emparella amb un de batxillerat, i aquest darrer reforça les parts de totes les matèries que se li demanin, des de matemàtiques o física fins a l’expressió oral en català, passant per les socials o els idiomes. 

Hem parlat amb alumnes que participen en aquest programa, i amb la professora responsable, Dolors Falgàs, per recollir les impressions sobre aquest curs 2013-2014. Les valoracions no poden ser més positives, ja que aquest any és el primer en què hi ha hagut regularitat pel que fa als alumnes de batxillerat que hi assisteixen. Aquest compromís dels alumnes de 1r de Batxillerat Internacional els ha permès aprendre estratègies per ensenyar millor els nois i noies d’ESO, i per tant, s’ha observat una evolució en la manera d’ensenyar d’aquests. A més, també ha permès una millor organització de tot el projecte, ja que com ens ha explicat la professora, els alumnes voluntaris són majoritàriament autònoms a l'hora d’ensenyar i s’adapten sempre al que l’estudiant d’ESO necessita reforçar. 

Aquest any, per tant, s’ha pogut organitzar millor tot el projecte, ja que els alumnes saben a qui han d’ajudar, coneixen els "alumnes" i les seves mancances, i són plenament conscients de quin material han de fer servir. Els estudiants d’ESO amb els quals hem parlat ens han explicat que és molt positiu per a ells que els expliquin la matèria que no entenen o els conceptes que els resulten més difícils d’una manera diferent. Els professors voluntaris estan molt satisfets de la feina feta, i opinen que aquesta experiència està essent molt enriquidora, perquè el fet que s’hagin d’adaptar a les peticions dels estudiants els fa ser molt més competents. En resum, el resultat dels acompanyaments està essent favorable per a tothom. Els alumnes d’ESO reben ajuda fora d’hores de classe i els de batxillerat aprenen estratègies eficaces per ensenyar. La implicació d’uns i altres, així com de la professora responsable, permeten que tot funcioni perfectament, i esperem que aquesta idea pugui seguir funcionant per molt temps.

Text i fotografia: PAU BATLLE (1BAT A)