Fotografia: Dolors Falgàs |
El passat dimecres 11 d’abril va tenir lloc al teatre del nostre institut la fase de quart de final del Gironès del XIV Certamen Nacional Infantil i Juvenil de Lectura en Veu Alta, esdeveniment organitzat per la Fundació Enciclopèdia Catalana i el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya arreu del país. Mentre el jurat delibera, ja fa algunes edicions que dels dels Serveis Educatius del Gironès ens demanen que amenitzem l’espera dels resultats amb alguna actuació musical. Enguany, l’alumnat de l’optativa de Teatre Musical de 3r d’ESO va estrenar la versió reduïda en tres actes del musical “La màquina d’escriure”, un projecte realitzat aquest curs 2017-2018 en aquesta assignatura.
El
nom de la producció pren el títol de la música dels números inicial i final de
l’obra: una composició instrumental per a solista (una màquina d’escriure) i
orquestra simfònica del compositor nordamericà Leroy Anderson (1908-1975) que
es va utilitzar com a música preexistent a la pel·lícula Who’s Minding the
Store? (1963) de Frank Tashlin, protagonitzada pel còmic Jerry Lewis
(1926-2017).
El
germen d’aquest argument de caràcter tràgico-còmic el vam començar a esbossar a
principis de curs per tal d’enllaçar les actuacions que l’alumnat de l’optativa
va presentar de manera individual en el primer projecte del curs: “Fem un
càsting”. Per això la trama argumental s’articula a partir dels monòlegs i
interpretacions musicals o de dansa. D’entre els monòlegs destaquem que tres
d’ells són de pròpia creació dels alumnes que els interpreten: “La recerca del
tresor” (Arnau Parareda), “Sindulfo” (Marc Pujiula) i “Trofeu de pesca” (Dídac
Garcia).
Després
d’un treball en equips col·laboratius, l’obra que hem creat de forma coral amb
l’alumnat tracta sobre les cabòries d’un/a escriptor/a a l’hora de concebre una
novel·la. Els qui l’envolten, el que veu o llegeix, el que li passa, el que
somnia, els seus problemes... TOT acaba essent utilitzat com a tema per a la
seva primera novel·la.
Dels
cinc actes que originalment configuren l’obra, se’n van representar els
següents:
Acte
1. En majúscules: L’aniversari de l’escriptora
Àfrica Vila (l'escriptora) i el grup d'amics i amigues Fotografia: Dolors Falgàs |
Acte 2. Punts suspensius: A la recerca de la inspiració
Monòleg de Marc Pujiula Fotografia: Marta Orts |
Acte 3. Punt i seguit: El circ
Duet vocal de Geòriga Margalef i Critsina López Fotografia: Dolors Falgàs |
Actuació de dansa de Berta Carreras Fotografia: Dolors Falgàs |
Monòleg de Jan Prat Fotografia: Marta Orts |
Arnau Parareda i Marc Pujiula (l'escriptor) Fotografia: Marta Orts |
Final.
Punt i final: De la inspiració a l’obra artística
Fotografia: Dolors Falgàs |
L’esforç i responsabilitat que representa assumir el repte de fer una representació per al Certamen Nacional Infantil i Juvenil de Lectura en Veu Alta, en una fase en què el nostre centre acull alumnat i professorat del Gironès, ens esperona a treballar de manera sistemàtica i rigorosa des de començament de curs, intentant cohesionar un grup d’alumnes perquè facin seu un projecte que caldrà construir entre tots. I un any més, pensem que ho hem assolit. Ara, però, ens falta arribar a representar tots els cinc actes en què s’estructura l’obra per l’alumnat d’ESO del nostre centre i pels pares i mares d’alumnes. Properament n’informarem de les dates previstes.
Marta
Orts
Professora
de Música