dimarts, 31 de gener del 2017

PRESENTACIÓ DELS CICLES FORMATIUS DE GRAU SUPERIOR

Els instituts Narcís Xifra, Montilivi i l’Escola d'Hosteleria van venir al Teatre Ignasi Bonnín a presentar la seva oferta de cicles formatius de grau superior. El públic estava format per alumnat de 1r de batxillerat i per aquells de 2n a qui els pogués interessar.

dilluns, 30 de gener del 2017

OPINEM SOBRE... ELS REFUGIATS

Al proper número de la revista Metastasi hi podreu trobar l’opinió d’alguns dels nostres alumnes d’un tema que, per desgràcia, està plenament d’acualitat: els refugiats. Aquí uns en fem un petit tast amb l’opinió de la Maria Fernández, alumna de 3r d’ESO.

T’OFEREIXO CASA MEVA

El drama que viuen les persones que han d’emigrar dels seus països per qüestions polítiques o situacions bèliques remou les consciències de gran part de la població. És per aquest motiu que campanyes com «Casa nostra és casa vostra» aconsegueixen el ressó que tenen el dia d’avui.

La campanya va néixer a partir d’un grup de voluntaris conscients d’aquesta penosa situació però rapidament va créixer, convertint-se en un moviment massiu de gent com tots nosaltres que donem suport a aquests immigrants. La feble resposta dels governs davant aquesta situació dramàtica fa que siguin els ciutadants per la seva banda els que s’encarreguin de proporcionar habitatge a tots els afectats que poden. Les imatges que es veuen en els mitjans de comunicació d’aquests afectats, en camps de concentració on s’amunten en situacions molt precàries ajuda a conscienciar encara més a la gent de la necessitat de donar-lis ajut i neixen grups disposats a fer aquesta feina. En concret, aquest passat Nadal el grup d’actors que formem part de «Proscènium» i que cada any representem «Els Pastorets» al teatre municipal de Girona ens vam afegir a aquesta campanya. Vam poder recollir signatures i fins i tot vam canviar una part del guió de la representació perquè els espectadors que ens venien a veure, prenéssin també consciència de la necessitat de colaborar en aquest projecte. Van ser prescisament les escenes que feien referència a aquest drama les més aplaudides pel públic en cada una de les representacions. 

diumenge, 29 de gener del 2017

VISITA ARTÍSTICA

El dia 19 de gener del 2017 els alumnes de 2n de batxillerat de l’institut Jaume Vicens Vives que fan l’assignatura d’Història de l’Art vam anar d’excursió a Barcelona acompanyats de les professores Mònica Bosch i Judit Parés.

En arribar, vam anar directament a la Fundació Joan Miró situada al Parc de Montjuïc. Allà feien una exposició anomenada “Fi de partida: Duchamp, els escacs i les avantguardes”, que presentava una anàlisi de les avantguardes del segle XX amb la constant presència de l’artista francès Marcel Duchamp i la seva passió pels escacs. Després de veure l’exposició temporal amb una guia del museu, els alumnes i les professores vam poder gaudir de l’exposició permanent de Joan Miró.


Quan vam haver vist la col·lecció de pintures, dibuixos i escultures, ens vam dirigir a corre-cuita, travessant els jardins de la Font del Gat, al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC). Vam poder comprovar que a dins del majestuós Palau Nacional s’hi guarden unes obres d’un gran valor i, amb tot el que havíem après a classe, podíem disfrutar-les el doble. Nosaltres mateixos vam fer la visita guiada per les obres: els autors que entren en el programa de la Selectivitat.

Acabada la visita, vam tornar cap a l’estació de Barcelona-Sants on el tren ens esperava per tornar a Girona.
Maria Pilsa
Alumna de 2n de batxillerat


dissabte, 28 de gener del 2017

L'ALUMNAT DEL FRACTAL ENS EXPLICA LES SEVES EXPERIÈNCIES

Com ja sabeu, el Projecte Fractal el segueix l'alumnat que té unes necessitats educatives específiques i consisteix en què una part de l'horari acadèmic aquests nois i noies el dediquen a treballar en una empresa o institució de les nostres comarques. Avui ens expliquen la seva experiència en Denis, la Carla i en Nikita. En una propera entrada del blog ho faran en Kevin, en Bilal i l'Estefania.
Toni Cosgaya
Coordinador del Projecte Fractal


En Denis: ajudant de conserge a l'Escola Cassià Costal
Sóc en Denis i treballo a la consergeria de l'Escola Cassià Costal. Allà faig una mica de tot, per exemple arreglo persianes, bancs per seure, reparem parets, etc. També hem recollit moltes fulles aquesta tardor i aquest hivern.

No hi ha cap altre noi amb mi que faci el projecte Fractal però tinc molt bona relació amb els professors de l'escola i em sento molt bé. També tinc una bona relació amb el meu cap, el conserge.

La Carla a la perruqueria Rissos
Sóc la Carla i treballo a la perruqueria Rissos. Faig moltes feines ja que quan les companyes necessiten alguna cosa em criden a mi i m'ensenyen el que he de fer. Per tant, ajudo els meus companys, sobretot si estan enfeinats (depèn si em deixa el meu cap, en Joan), llavors faig una part de la seva feina. També atenc els clients.

Em sento molt bé, és el que m'imaginava i el que m'agrada des de petita. La relació amb els companys és molt bona i sobretot molt familiar. Tot i que hi ha moltes persones treballant, i que totes són especialistes en diverses tasques, s'ajuden en tot.

El meu cap és molt simpàtic, però molt exigent amb el seu treball. Gràcies a això les perruqueries Rissos (són tres) funcionen molt bé.

En general, la meva experiència és molt bona, i m'encanta el meu treball. Espero poder repetir el proper curs, sobretot que pugui fer el projecte Fractal a la meva perruqueria, la perruqueria Rissos.

En Nikita al servei d'ordenances de l'Ajuntament de Girona
Sóc en  Nikita i treballo a l'Ajuntament, al servei d'ordenances. Fem moltes feines: posem les cartes dins els sobres i les repartim per la ciutat i a altres llocs de l'Ajuntament. Em sento molt bé a la feina, però he vist que haig de millorar en el tema de tenir iniciativa.  Tinc molt bona relació amb els companys i també amb el meu cap, en Jordi.

divendres, 27 de gener del 2017

PARTICIPEM A LA COPA CANGUR

Ahir 4 equips de l’institut, formats per alumnat de 2n i 3r d’ESO, van participar a la Copa Cangur de matemàtiques. La millor classificació l’ha obtingut, amb un 5è lloc, el grup format per: Bruna Cordón, Marçal Flores, Yuhang Wang (2n d’ESO), Anna Benito, Oriol Campos, Emma Gort i Jan Quintana (3r d’ESO).



dijous, 26 de gener del 2017

BOJOS PER LA CIÈNCIA

Quatre alumnes de 1r de batxillerat participen de la iniciativa “Bojos per la ciència”, adreçada a estudiants de batxillerat que tinguin interès i mostrin aptituds en el camp de les ciències. Les sessions es duen a terme els dissabtes, en els quals es tracten diferents temes científics actuals (+info: http://www.fundaciocatalunya-lapedrera.com/ca/bojos-ciencia).

Els alumnes i àmbits en els quals participen els nostres estudiants són els següents: Xavier Povill en Física, Júlia Sánchez en Biomedicina, Fernando Gastón en Natura; i Víctor Escudero en Matemàtiques.

dimecres, 25 de gener del 2017

XERRADA DE SEXUALITAT

Aquestes setmanes la Natalí Saura, l’infermera del centre, està fent la xerrada de sexualitat als grups de 3r d’ESO. Tot i que encara falta alguna classe, l’Olga Miralles, de 3r A, ens en fa la seva crònica.

El passat dia 10 de gener vam assistir a una xerrada sobre sexualitat. La Natali va ser la que ens va resoldre tots els dubtes que se’ns presentaven i, a més a més, va posar a prova els nostres coneixements sobre el tema.

La xerrada va tenir una durada de dues hores, les quals vam dividir en dues parts. La primera va ser la que he comentat anteriorment, sobre els dubtes i coneixements. La segona part , per la seva banda, consistia en saber utilitzar un preservatiu correctament.

dimarts, 24 de gener del 2017

"LA NATURALEZA DE LA NOVELA"

Dijous 19 de gener, els nois i noies de batxillerat que fan Literatura espanyola van anar a la Facultat de Lletres de la Universitat de Girona a escoltar la conferència “La naturaleza de la novela”, a càrrec del professor universitari i escriptor Javier Cercas, conegut per “Soldados de Salamina”.


dilluns, 23 de gener del 2017

CONEGUEM LA HISTÒRIA DELS LLIBRES

Abans de Nadal, uns quants alumnes de l'aula d'acollida vam anar a la biblioteca Carles Rahola de Girona a fer un taller sobre la història dels llibres. Ens van parlar de l'evolució de l'escriptura i dels seus suports i vam poder veure com era una tauleta de fang, un papir i un pergamí. Ens van parlar dels llibres manuscrits, tant dels que s'escrivien sobre papirs a l'antic Egipte com dels que escrivien els copistes sobre pergamins en els escriptoris dels monestirs de l'època medieval. Vam aprendre què eren els incunables i el paper de la impremta i de Gutenberg en la difusió de la lletra escrita. I també vam parlar dels llibres electrònics.


Vam poder veure de primera mà originals manuscrits, incunables, llibres impresos del segle XVII, gravats... i vam aprendre molts dels oficis relacionats amb el món de les biblioteques. El més curiós és que desconeixíem que els llibres també poden estar malalts i necessiten ser curats!

Antònia Vilaplana
Tutora de l’aula d’acollida

diumenge, 22 de gener del 2017

FONIX 2017

One more year Jaume Vicens Vives Secondary School is taking part in The Tenth English Competition for Catalan Schools (THE FONIX 2017), which celebrates its 10th Anniversary. Students from 1ESO to 1BAT will participate. Why? Because this competition promotes excellence and the use of English among students in general. Moreover ¨The Fonix¨’s participation is free because it is financed by its organizers and sponsors: International House, the Fundació Catalana de l’Esplai, the Department of Education of the Government of Catalonia, Cambridge University Press, Netlanguages, Cambridge ESOL Examinations and El Corte Ingles.


¨THE FONIX 2017¨ will comprise three knockout stages: A LOCAL STAGE (a test will be held at school between 12th of January and 15th February); a REGIONAL STAGE (held on Saturday 25th February at midday at the UdG Campus Montilivi) and a FINAL STAGE (held Saturday 29th April in Barcelona)

The organisers will publish the classification of the candidates in each category and the school they attend by 13th May. All students who qualified for the final stage will be formally invited to the awards ceremony at which the diplomas and prizes will be presented.

The objective of the competition is to select a finalist from each of the first two stages: local, territorial and the winners at the final stage.

The exercises in all the stages of the competition will consist of writing tasks, each based on a different theme (for example: geography, history or music) The written tasks contain a variety of activities on vocabulary, reading and writing. In the final stage of the competition, there will also be an oral section in the test.

For further information please ask your teachers or visit: http://the-fonix.org/

"DELF SCOLAIRE": TERMINI DE PREINSCRIPCIÓ

NIVELLS: A1, B1 i B2
DESTINATARIS: alumnat de 4t d’ESO i de 1r de batxillerat
ON: a través del centre
TERMINI: 27 de gener

dissabte, 21 de gener del 2017

MALALTIES DE TRANSMISSIÓ SEXUAL

Dimarts 17 de gener, l’alumnat de 4t d’ESO va assistir a una xerrada de Tutoria sobre les malalties de transmissió sexual a càrrec d’un metge del CAP Santa Clara.


Les infeccions de transmissió sexual (ITS) són aquelles que es propaguen a través de les relacions sexuals o dels fluids corporals. Hi ha gent infectada que sense saber-ho actua de transmissora. Això passa ja que aquesta infecció no dóna cap símptoma i, per tant, no es pot saber si l’individu està o no infectat. Quan una persona presenta símptomes relacionats amb aquestes infeccions ja podem parlar d’una malaltia de transmissió sexual (MTS).

Abans, aquestes malalties no es podien tractar. Es podien remeiar els símptomes, però era inútil ja que la infecció continuava allà i moltes vegades acabava amb la vida de qui la patís. Més endavant es va aconseguir tractar les malalties amb l’ús d’antibiòtics. Cap als anys 80 però, els problema es va agreujar amb l’aparició de la SIDA. Les ITS més conegudes són: la gonorrea, la sífilis, l’hepatitis, el papil·loma, l’herpes i la SIDA. Totes aquestes són produïdes per la transmissió d’un bacteri o d’un virus, però també n’hi ha d’altres en què els agents són paràsits o fongs. La majoria afecten tant a l’home com a la dona i el símptomes són bastant diversos.

És molt fàcil prevenir les ITS. Es recomana la utilització de preservatius en les relacions sexuals. Aquest acte redueix immensament la probabilitat de transmetre les infeccions. És important saber que les pastilles no eviten la transmissió d’aquestes infeccions sinó el risc d’embaràs.
Arnau Lleixà
Alumne de 4t d'ESO

divendres, 20 de gener del 2017

SIGUES TU: AUTOESTIMA I CONTROL INTERN


Els nois i noies de 1r d’ESO han fet una nova activitat de Tutoria dins el programa “Sigues tu”, impulsat per Dipsalut. En aquest cas, van fer, amb monitors de Fundesplai, un taller d'habilitats per a la vida relacionat amb l'autoconeixment i l'autoestima.

dijous, 19 de gener del 2017

REANIMACIÓ CARDIOPULMONAR

Al llarg d’aquestes setmanes, la Natalí Saura, la nova infermera del Vives, està coordinant una xerrada sobre reanimació cardiopulmonar a 3r d’ESO. La Berta Ribas ens en fa una petita crònica.

Avui, dia 10 de gener, hem fet una activitat fora de la rutina. Hem anat al gimàs de l’institut i, durant una hora, ens han explicat com actuar en cas que ens trobéssim  amb una aturada cardíaca, o alguna situació menys greu, com un mareig, i nosaltres l’haguéssim d’ajudar. Ens han explicat què fer en aquestes sitauacions i ens han fet unes demostracions amb un maniquí, amb el qual nosaltres després hem hagut de posar en pràctica el que ens acabaven d’explicar. També ens han parlat de com funcionen els desfibril·ladors, que també hem pogut utilitzar amb els maniquís.

Ha estat una xerrada molt interessant ja que està molt bé conèixer com s’ha d’actuar en aquests casos, amb els que tots ens podem trobar.


dimecres, 18 de gener del 2017

"SCULPTURES OF GIRONA" (7)

L’alumnat de 3r d’ESO ha fet uns vídeos sobre escultures de Girona des de l’assignatura d’Anglès. Però tot i ser un treball a partir d’una matèria, també han treballat molts altres àmbits perquè han hagut d’informar-se dels escultors, han hagut d’editar el vídeo…

Clicant aquí podeu visualitzar el vídeo de la Berta Brunet, en Pol Cereijo, la Maria Coll i la Sara Lorman.

dimarts, 17 de gener del 2017

MODERNITZEM UN CONTE TRADICIONAL

Alguns alumnes de 2n d’ESO han modernitzat un conte tradicional. A continuació us reproduïm “El rei dels hackers“, adaptació de “El rei de les aigües”.
Dani Bartomeu
Professor de Català

Hi havia una vegada un “youtuber” que tornava  a casa després de gravar vídeos tot el dia. Quan passava pel costat del riu li va caure el mòbil a dins de l’aigua.

-Que faré ara? No podré fer més de “youtuber” si no tinc mòbil! – va dir el “youtuber”.

Aleshores va passar una cosa molt estranya, va sortir un “hacker” misteriós de dins de l’aigua i li va dir que ell li tornaria el mòbil. Llavors va aparèixer un dron amb un “iphone” 8 fet de diamants i el “hacker” li va preguntar si era el seu. El “youtuber” li va respondre que no, que no era el seu. Després va aparèixer un segon dron amb un “iphone” 7 fet d’or i li va tornar a demanar si era el seu, i la resposta va ser la mateixa. Finalment, va aparèixer un tercer dron amb el seu “iphone” 5 i el “youtuber” va dir que sí, que aquell era el seu. Tot seguit el “hacker” va decidir donar-li els tres “iphones” per no haver dit cap mentida.

El “youtuber” va tornar a la ciutat i va fer un vídeo explicant el que li havia passat. Un altre “youtuber” ho va veure i va decidir anar al riu i llençar el seu mòbil a l’aigua. Va començar a cridar fins que va aparèixer el “hacker”, que li va dir que li tornaria el seu mòbil.  Tot seguit va aparèixer un dron amb un “iphone” 8 fet de diamants i l’altre “youtuber”  va dir que sí, que era el seu. Aleshores el “hacker” es va enfadar i li va dir que l’havia mentit i que, per tant, es quedaria sense mòbil.

Així va ser com l’altre “youtuber” va entendre que les mentides i l’enveja no porten enlloc.

Roger Alegrí
Alumne de 2n d’ESO

dilluns, 16 de gener del 2017

I DESPRÉS DE L'ESO QUÈ?

La Dolors Falgàs, psicopedagoga del nostre institut, està fent la xerrada “I després de l’ESO què?” als diferents grups de 3r d’ESO. L’Alba Medel ens explica com va anar a la seva classe.

El passat dilluns, 9 de gener, a 3r D, la Dolors Falgars ens va fer una xerrada sobre les opcions que tindríem després d'acabar l'ESO. Ens va donar idees sobre el que podríem fer després, els tipus de batxillerats que hi ha, les carreres/graus que existeixen ... També ens va projectar uns vídeos de Gencat sobre experiències reals de treballadors que van estudiar cicles formatius o carreres com pilot d'aviació, monitors... Ens va dir que per més informació sobre la nostra educació podíem entrar a http://ensenyament.gencat.cat/ca/inici/

Va ser una xerrada informativa molt interessant sobre el nostre futur més immediat.

diumenge, 15 de gener del 2017

"SCULPTURES OF GIRONA" (6)

L’alumnat de 3r d’ESO ha fet uns vídeos sobre escultures de Girona des de l’assignatura d’Anglès. Però tot i ser un treball a partir d’una matèria, també han treballat molts altres àmbits perquè han hagut d’informar-se dels escultors, han hagut d’editar el vídeo…

Clicant aquí podeu visualitzar el vídeo d'en Fran Boyle, en Mateo Halac i en Jordi Marquès.

dissabte, 14 de gener del 2017

SALUTACCIÓ DIGITAL: PREVENCIÓ DELS MALS USOS DE LES TIC

L’alumnat de 1r d’ESO va fer una activitat de Tutoria, a càrrec de l’Associació Kilalia, consistent en l’ús de les pantalles (mòbils, videojocs, ordinadors…).

divendres, 13 de gener del 2017

CREEM TEXTOS A PARTIR D'IMATGES

Per treballar i millorar l’expressió escrita, des de l’assignatura de Català alumnes de 3r d’ESO han creat textos a partir de diferents imatges colpidores d’una pàgina d’internet.

Dani Bartomeu
Professor de Català


Ahir hi era, avui ja no. Tot va passar tan ràpid, de sobte tot el que havíem viscut un al costat de l’altre, el dia a dia d’aixecar-nos junts, quan em desitjava bona nit abans d’adormir-se al meu costat… Tot, se’n havia anat amb ell i no tornaria mai més. Ara trobo a faltar les nostres discussions, quan m’enfadava amb ell i no li parlava perquè veiés que no el perdonava. Però tot això ja no serveix de res, cada dia recordo com si fos ahir el nostre últim petó.

Era un diumenge com qualsevol altre, al matí vam anar a fer un volt per la Rambla de Girona i a comprar regals pels nostres fills, que des de fa tres anys són uns dels pocs records que em queden d’ell. Al migdia, vam decidir que dinaríem en un petit restaurant prop del riu Onyar. Tot era perfecte fins que una trucada va interrompre el nostre dinar, era el seu germà, que li demanava el que seria el seu últim encàrrec. Ell era un home generós, que sempre intentava ajudar a l’altra gent, així que sense pensar-s’ho dues vegades, va agafar la jaqueta, em va fer un petó i em va dir que em quedés allà, que tornaria de seguida. Jo segueixo confiant en ell… Per això cada diumenge m’assec a la mateixa taula esperant que torni per acabar de dinar junts.     
Sònia Llorens
Alumna de 3r d’ESO


Cada dia mirava per la finestra i veia el mateix: ambulàncies entrant i sortint de l'hospital, gent caminant que bàsicament passava per allà davant o gent esperant ansiós alguna resposta... A vegades veia gent plorant, però llavors entrava a dins l'habitació i em ficava al llit per intentar oblidar el que havia vist. No ho suportava. El que menys m'agradava era veure nenes de la meva edat, felices. Elles anaven a l'escola, tenien amics i hi podien quedar. Tenien una vida normal. Anaven vestides amb roba preciosa (almenys, més que les lletges samarretes d'aquí) i duien molts tipus de pentinats. Sempre m'imaginava com seria jo amb cabell. A vegades, d'amagat, em posava dreta davant del mirall, agafava retoladors i em pintava un pentinat súper xulo que em quedava súper bé. Algun dia, em podré fer tots aquests pentinats que dibuixo, però mentrestant, suposo que no hi puc fer res més. A vegades li dic a la mama que aprengui a fer trenes i pentinats que m'agradin i també que em compri xampús i suavitzants pel cabell, perquè, quan torni a casa i tot torni a ser normal (si això passa), tindré el cabell més maco que ningú ha tingut mai abans!

Laura Matamala
Alumna de 3r d’ESO

dijous, 12 de gener del 2017

TROBADA DELS ALUMNES D'ALEMANY

Abans d’acabar l’any 2016, els alumnes de 4t que fan l’optativa d’Alemany van tenir una trobada amb els seus companys de l’INS La Vall del Llèmena.



Rètol de benvinguda

dimecres, 11 de gener del 2017

VA DE PUNTS

L'explicació d'en Jordi Ribes, professor d'Educació Visual i Plàstica

Les creacions de l'alumnat de 1r d'ESO

dimarts, 10 de gener del 2017

L'ALUMNAT DINAMITZA LA BIBLIOTECA

Fa uns dies, els deu alumnes de Batxillerat Internacional que fem el voluntariat de biblioteca vam presentar una proposta per dinamitzar-la. Considerem que aquest espai tan valuós, on portem més d’un curs treballant per les activitats de creativitat, activitat i servei, està poc aprofitat i que podria servir de molt més que una aula de classe ocasional. Gràcies a aquest esforç i el suport de la coordinació de la biblioteca i de l'AMPA, la direcció de l’institut ha decidit que aquest any 2017 la biblioteca obrirà totes les hores de pati.

Tots els alumnes del centre podran venir a prestar llibres de lectura i informatius, i els de batxillerat també podran utilitzar la biblioteca com espai d’estudi i fins i tot per jugar algun joc.
Quan van der Knokke
Alumne de 2n de batxillerat

INICI DEL DESAFIAMENT ESIC 2017

Un cop més un grup d'alumnat voluntari de 1r de batxillerat que cursa l'assignatura d'Economia de l'Empresa I participarà en el Desafiament Júnior Empresarial ESIC. Aquesta és una competició d'abast estatal organitzada per la prestigiosa escola de negocis ESIC.

Els nois i noies, al llarg de gairebé tres mesos, desenvoluparan una idea de negoci i formularan un pla d'empresa, tot plegat estructurat en tres fases.

Aquesta setmana que iniciem les classes ja farem les primeres sessions de tutoria. Esperem assolir una bona classificació. 

Antoni Cosgaya
Professor d’Economia

dilluns, 9 de gener del 2017

XERRADA DE LA MERITXELL BRUNET

Avui la Meritxell Brunet, exalumne del centre i actualment estudiant a la Universitat d'Edinburgh, ha explicat la seva experiència als alumnes de 1r de batxillerat.

Imatge d'arxiu de la Meritxell Brunet

EXTRAORDINÀRIA!

El passat dijous 22 de desembre els alumnes de 1r de batxillerat vam tenir l’oportunitat d’anar al cinema per visionar, en versió original subtitulada (VOS), la pel·lícula Suffragette. L’activitat, desenvolupada en el marc de les assignatures d’Anglès i Ciències Socials, tenia com a objectius principals millorar el nostre nivell d’anglès, tot fent-nos partícips d’una realitat – la de la discriminació cap a les dones – que ha existit durant molts segles, i que, de fet, encara existeix.

Centrant-nos, però, en l’argument del film, destacarem que, basat en fets reals, ens narra la història d’un moviment – el sufragista – nascut a l’Anglaterra de principis del segle XX, amb l’objectiu d’aconseguir el sufragi femení. Evidentment, però, el govern anglès no va veure amb bons ulls aquesta voluntat de trencar amb l’status quo i, per tant, va actuar, en un clar paral·lelisme amb l’actualitat, amb total passivitat. Davant d’això, doncs, les sufragistes es van veure obligades a radicalitzar les seves protestes, arriscant-se a perdre-ho tot: la feina, la casa, els fills i, fins i tot, la vida.


Així doncs, la pel·lícula, protagonitzada per l’actriu Carey Mulligan, que representa el paper de Maud Watts – personatge fictici que s’inspira en la història real de Hannah Webster Mitchell –, esdevé en un homenatge cap a totes les dones que van lluitar, oblidant les conseqüències personals que aquesta lluita els pogués comportar, per canviar el món. I és que convé no oblidar que, en el fons, la lluita de les sufragistes no deixava de ser un crit, a voltes ofegat, que reclamava, únicament, justícia, igualtat i llibertat.    

Com dèiem, però, tal i com ens demostra la pel·lícula – així com el moviment que aquesta pretén homenatjar – , canviar les coses és possible: només cal imaginar-les i perseverar per aconseguir-les. Els somnis poden esdevenir en realitat, si lluitem perquè això succeeixi! Emmeline Pankhurst, una de les fundadores del moviment sufragista britànic ho verbalitzava de la següent manera: “We are here, not because we are law-breakers; we are here in our efforts to become law-makers”.

Amb tot, sembla increïble que, en aquesta lluita pel poder, en aquest joc de trons, oblidem – tal i com va fer el govern britànic, aleshores – el més essencial de la nostra condició – de la condició humana – i és que, si som aquí és, encara que sigui per poc temps, simplement, per estimar-nos. En aquesta línia, Martin Luther King, activista en pro dels drets dels negres, va dir: “hem après a volar com ocells, hem après a nedar com peixos, però encara no hem après el simple art de viure junts com germans i germanes”.

Pol Guàrdia
Alumne de 1r de batxillerat

diumenge, 8 de gener del 2017

CARTA DE COMIAT DE LA NINES AGÜERO

La Nines Agüero, fins ara infermera del centre, ens ha fet arribar aquesta carta de comiat per a tot l’alumnat del Vives. La Natalí Saura és la seva substituta.

Vaig entrar per primera vegada  al Vives fa molts anys, com alumna. Era una nena de 12 anys, tímida, com solen ser els alumnes de 1r. d’ESO

Sí, al Vives  hi vaig estar  6 anys , que van ser  divertits i plens d'experiències, però també de vegades hi havia una ombra de respecte, por al futur...Bé no cal que us en digui gaire cosa , ja sabeu de que parlo .

Aquí també vaig tenir uns professors fantàstics que quasi em van distreure de la meva  vocació d'infermera cap a les seves doctrines, ja que ensenyaven amb verdadera  passió les seves assignatures.

La veritat és que no vaig ser una alumna molt brillant, d'aquelles que treuen matrícules, jo anava fent, era del piló. El meu cap, igual que el vostre, estava xarbotat per les hormones i volia passar-m'ho bé, estar amb els amics... però tenia molt clar quin era  el meu somni, on volia arribar i per la qual cosa m'esforçava. I hi vaig arribar !!


Al cap d'uns anys, i per coses de la vida, vaig tornar a aterrar al Vives uns anys després. Era l'any 2004. Ara com infermera d'un programa que havien dissenyat conjuntament  Ensenyament i Salut i en el qual creia fermament. Aquest programa es deia “Salut i escola” i anava adreçat a l'adolescent per acompanyar-lo en la seva maduració i per aconseguir que que tingués un professional de salut al seu costat al qual es pogués adreçar sempre que ho necessités dintre d'un marc de confidencialitat. També estava contemplat fer xerrades informatives sobre temes que us poguessin interessar.

Així vaig començar la meva primera xerrada sobre “Body Art” i a aquesta li van seguir moltes més, dissenyades  totes elles per captar la vostra atenció i que poguéssiu aprendre de la millor manera coses molt importants sobre la vostra salut i interessos .

Ara miro enrere i sento  una gran  satisfacció de la feina ben feta, sobretot quan t'arriben veus d'algun pare que et comenta a la consulta del CAP  que el seu fill els explica a casa  el que els ha ensenyat la Nines, o quan en alguna ocasió, al seure'm a una terrassa a fer el toc, el cambrer es dirigeix a mi i em diu: “Ets la Nines , eh? Jo vaig venir amb tu a la consulta , ens vas fer una xerrada de ... “ o aquella carta d'agraïment d'una alumna l’ajuda que li havia proporcionat en un moment difícil de la seva vida .

Ha estat un autèntic honor haver pogut  format part  de la vostra formació com a persones adultes i responsables, ni que sigui amb un granet de sorra. No deixeu que res ni ningú us aparti del vostre somni, allò que voleu aconseguir a la vida i que us ajudarà a ser feliços, autosuficients i autònoms , sigui la carrera més sofisticada, el grau superior o l'especialització que hàgiu escollit. Tant de bo us hagi arribat el missatge que volia transmetre durant tot aquest temps!!

A partir d’aquest any 2017 em trasllado a treballar al CAP de Banyoles i, per tant , deixo el programa del VIVES en mans de la meva companya Natalí Saura, que continuarà amb la mateixa línia i us podreu adreçar a ella igual que ho fèieu amb mi.

La Nines en una de les seves últimes xerrades al Vives. La seva substitua, la Natalí, escolta atentament

Tant sols donar-vos les GRÀCIES pel que m'heu ensenyat en aquests 12 anys que he estat amb vosaltres. Sí,  jo també he après moltes coses de vosaltres. I gràcies també per la frescor que m'heu transmès. Ha estat tot un plaer.

Gaudiu “a tope” d'aquesta etapa d'adolescència tan maca en què us trobeu.
Nines Agüero
Girona 18 de desembre 2016

dissabte, 7 de gener del 2017

SORTIDA A TERRASSA

Abans de les vacances de Nadal, els estudiants de 4t d’ESO van anar al Museu de la Tècnica i la Ciència i la Casa Museu Alegre de Sagrera de Terrassa. Aquesta sortida la va organitzar el Departament de Socials.


La Casa Alegre de Sagrera

El Museu de la Ciència i la Tècnica de Terrassa

divendres, 6 de gener del 2017

"SCULPTURES OF GIRONA" (5)

L’alumnat de 3r d’ESO ha fet uns vídeos sobre escultures de Girona des de l’assignatura d’Anglès. Però tot i ser un treball a partir d’una matèria, també han treballat molts altres àmbits perquè han hagut d’informar-se dels escultors, han hagut d’editar el vídeo…

Clicant aquí podeu visualitzar el vídeo de la Carla Margarit, l'Eva Parera i la Martina Roig.

dijous, 5 de gener del 2017

"SCULPTURES OF GIRONA" (4)

L’alumnat de 3r d’ESO ha fet uns vídeos sobre escultures de Girona des de l’assignatura d’Anglès. Però tot i ser un treball a partir d’una matèria, també han treballat molts altres àmbits perquè han hagut d’informar-se dels escultors, han hagut d’editar el vídeo…

Clicant aquí podeu visualitzar el vídeo de la Camil·la Adrián, la Clàudia Bartrolí i la Sofia Suaya.

dimecres, 4 de gener del 2017

"SCULPTURES OF GIRONA" (3)

L’alumnat de 3r d’ESO ha fet uns vídeos sobre escultures de Girona des de l’assignatura d’Anglès. Però tot i ser un treball a partir d’una matèria, també han treballat molts altres àmbits perquè han hagut d’informar-se dels escultors, han hagut d’editar el vídeo…

Clicant aquí podeu visualitzar el vídeo de l'Ilham Bendoumou, la Clàudia Buil, la Farangis Raufova i la Carla Sánchez.

dimarts, 3 de gener del 2017

PRESENTACIÓ DELS TREBALLS DE RECERCA A 1r DE BATXILLERAT

Dilluns 19 de desembre, els alumnes de 1r de batxillerat van fer la primera activitat relacionada amb el treball de recerca que hauran de desenvolupar al llarg d'aquest curs i presentar a l'inici del curs vinent.

Catorze alumnes de segon que han fet recerca en diferents disciplines, els van presentar els seus treballs i els van donar consells pràctics a l'hora de fer la recerca. Els alumnes de primer van tenir l'oportunitat de fer-los preguntes sobre l'elaboració d'aquest treball.

Ara han de començar a pensar quin tema els agradaria desenvolupar i han de fer la preinscripció al portal de l'institut abans del 15 de gener.
Montse Juhera
Coordinadora de batxillerat

dilluns, 2 de gener del 2017

DIBUIXEM ARBRES DE NADAL (2)

Els alumnes de l'optativa de 4t d'ESO, com heu pogut veure amb l'exposició que tenen a la Rambla Dolors Condom, han treballat moltes maneres de dibuixar arbres.

Per això, per acabar el primer trimestre i en motiu de les festes de Nadal, han il·lustrat boscos de Nadal, podreu veure que són tots de tècniques molt diferents i de formes molt diverses.

Gaudiu de les festes de nadalenques.
Imma De Batlle
Professora d’Educació Visual i Plàstica

Kimberly Láinez

Corina Oxanii

Darian Reyes